Sve o izbornom procesu u Srbiji: Birački spisak i glasanje u inostranstvu (3)

Img Foto: CEMA - Luka K.

Ko ima pravo glasa i kako se ono ostvaruje?

Pravo glasa ima svaki punoletan i poslovno sposoban državljanin Republike Srbije. Da bi ostvario biračko pravo, građanin mora biti upisan u jedinstveni birački spisak koji vodi Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave.

Na lokalnim i pokrajinskim izborima kao dodatni uslov se postavlja i prebivalište birača na teritoriji odnosno jedinice lokalne samouprave, odnosno teritorije autonomne pokrajine.

Birač se upisuje u birački spisak prema mestu prebivališta, s tim što se na zahtev birača, u birački spisak može upisati i podatak da će birač na predstojećim izborima glasati prema mestu boravišta.

Birač koji nije upisan u birački spisak ne može da glasa, čak ni onda kada je njegovo izostavljanje sa izvoda iz biračkog spiska posledica očigledne omaške.

Svoj identitet birač dokazuje važećom ličnom kartom, odnosno važećom putnom ispravom (pasošem). Ukoliko ste u procesu promene lične karte, neophodne je da kod sebe imate potvrdu od MUP-a.

Pravo glasa je na prethodnim parlamentarnim i predsedničkim izborima, održanim u aprilu 2022. godine, imalo 6.502.307 građana i izbori su sprovedeni na 8.267 biračkih mesta.

Kako da znam da li se nalazim na biračkom spisku? Kako da znam na kom biračkom mestu glasam?

Podatak o tome da li se nalazite na biračkom spisku, kao i na kom biračkom mestu glasate možete proveriti na veb sajtu upit.birackispisak.gov.rs.

Neposredno pre izbora Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave istaći će na sajtu brojeve telefona koje možete okrenuti u slučaju nekog problema vezanog za vaš upis u birački spisak.

Da li je moguć naknadni upis u birački spisak?

Po zaključenju biračkog spiska birač može biti upisan u spisak naknadnih promena u biračkom spisku, koji je sastavni deo izvoda iz biračkog spiska a rešenje o promeni, može biti doneto najkasnije 72 časa pre dana izbora.

Zahtev se podnosi:

Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave ili

Putem portala eUprava

Nadležni organ o zahtevu za promenu u biračkom spisku odlučuje u roku od 24 časa od prijema zahteva. Bilo kakve promene i dopune u izvodima iz biračkih spiskova na biračkom mestu nisu dozvoljene.

Gde mogu da pronađem biračka mesta u svom gradu/opštini?

Za svako biračko mesto određuje se broj biračkog mesta, naziv biračkog mesta, adresa biračkog mesta i područje s kojeg glasaju birači na tom biračkom mestu (ulica, selo, zaselak, naselje i sl.). 

Nakon zakonskih izmena pred parlamentarne i predsedničke izbore održane u aprilu 2022. godine, postupak određivanja biračkih mesta je iz nadležnosti Republičke izborne komisije u potpunosti prešao u nadležnost lokalnih izbornih komisija.

Odluku o određivanju biračkih mesta na kojima će se glasati na izborima, lokalna izborna komisija donosi najkasnije deset dana od dana stupanja na snagu odluke o raspisivanju izbora, a sam spisak se objavljuje na sajtu Republičke izborne komisije.

Koji su kriterijumi za određivanje biračkog mesta? Da li postoje situacije kada važe neka posebna pravila za glasanje?

Biračko mesto se, po mogućnosti, određuje za glasanje najviše 2.500, a najmanje 100 birača.

U izuzetnim slučajevima može se odrediti biračko mesto i za više od 2.500 birača ako ne postoje uslovi da se otvori više biračkih mesta, odnosno za manje od 100 birača ako bi zbog prostorne udaljenosti ili nepovoljnog geografskog položaja stanovnicima određenog mesta bilo znatno otežano glasanje na drugom biračkom mestu.

Međutim, kada se usled elementarne nepogode, epidemije ili drugih razloga glasanje na pojedinim biračkim mestima ne može sprovesti po pravilima zakona o izboru narodnih poslanika a da se time ne ugroze bezbednost i zdravlje birača, Republička izborna komisija, pošto pribavi mišljenje od nadležnih državnih organa, propisuje posebna pravila po kojima se obrazuju birački odbori, vrši primopredaja izbornog materijala i sprovodi glasanje na tim biračkim mestima. 

Slično se postupa i u slučaju ako se rezultat glasanja ne može utvrditi na samom biračkom mestu a da se time ne dovede u opasnost bezbednost i zdravlje članova biračkog odbora i bezbednost izbornog materijala i tada Republička izborna komisija može propisati da se izborni materijal premesti na drugo mesto i tamo utvrdi rezultat glasanja. Ovim merama RIK pribegava u slučaju sprovođenja izbora na KiM pošto dobije mišljenje Kancelarije za KiM o bezbednosnim procenama za sprovođenje izbora.

Ko može da glasa od kuće?

Kod kuće mogu da glasaju isključivo nemoćna stara lica, lica koja su sprečena da dođu na biračko mesto iz zdravstvenih razloga, kao i osobe sa invaliditetom.

Sprečeno lice nije osoba koja ne može da dođe da glasa na biračkom mestu zbog, na primer, obaveza na poslu.

Kako glasaju osobe sa invaliditetom?

Ukoliko je birač zbog svog invaliditeta sprečen da dođe na biračko mesto, zakon mu omogućava da glasa kod kuće.

Sve što je potrebno da birač uradi kako bi glasao van biračkog mesta, odnosno kod kuće, jeste da o tome obavesti lokalnu izbornu komisiju najranije 72 sata pre dana glasanja a najkasnije do 11.00 sati na sam dan glasanja. U tom istom periodu na dan glasanja može obavestiti i birački odbor, koji će zatim poslati svoja tri člana i u skladu sa zakonom omogućiti biraču da popuni glasački listić.

Kako da pokrenem postupak odjave osoba koje su prijavljene na mojoj adresi, a ne žive zaista tu?

U poslednjih nekoliko izbornih ciklusa dešavalo se da pozivi za glasanje stižu i osobama za koje građani tvrde da ne žive na adresi na koju je poziv upućen.

Građani imaju pravo da od MUP-a traže odjavu svih osoba koje su prijavljene na njihovoj adresi, a ne žive zaista tu.

Koja je procedura?

Zahtev za odjavu potrebno je da podnese lice koje je vlasnik stana, odnosno kuće. To  je i jedino lice koje je ovlašćeno i može da podnese ovaj zahtev.

Za podnošenje ovog zahteva potrebna su sledeća dokumenta:

  • Vlasnički list ili ugovor o kupoprodaji kao dokaz vlasništva 
  • Očitana važeća lična karta

Zahtev napisan u slobodnoj formi u kom će se navesti da se zahteva odjava svih osoba, osim onih osoba koje zaista žive na toj adresi (neophodno je navesti njihov JMBG)

Primerak uplatnice da je plaćena taksa u iznosu od 380 dinara. Informacije o žiro računu i pozivu na broj mogu se dobiti u nadležnoj policijskoj upravi.

Sva ova dokumenta se predaju na pisarnici policijske stanice nadležne za teritoriju na kojoj se nalazi stan, odnosno kuća. U slučaju da nije moguće podneti zahtev nadležnoj policijskoj stanici, svu potrebnu dokumentaciju podnosite nadležnoj policijskoj upravi u vašem mestu.

Potrebnu dokumentaciju sa uplaćenom taksom možete poslati i poštom na adresu područne policijske stanice po mestu gde se nalazi stan ili kuća. Ukoliko se stan ili kuća nalazi u Beogradu, onda se potrebna dokumentacija sa plaćenom taksom može poslati na adresu: nadležne lokalne policijske stanice ili policijske uprave.

Kako proveriti da li je neko glasao umesto vas?

Birač može da proveri da li je evidentirano da je glasao na izborima podnošenjem zahteva lokalnoj izbornoj komisiji prema mestu prebivališta, posle održanih izbora. Kontakt podaci o lokalnim izbornim komisijama se nalaze na veb prezentacijama opštinskih uprava. Zahtev se može podneti i preko aplikacije Republičke izborne komisije (RIK), gde je potrebno popuniti online formular, izabrati opštinu gde je birač glasao i priložiti očitanu ličnu kartu.

Birač koji je bio upisan u izvod iz biračkog spiska za glasanje na biračkom mestu u inostranstvu ovaj zahtev podnosi Republičkoj izbornoj komisiji. 

Ovaj zahtev mora da sadrži: ime i prezime, JMBG, mesto i adresu prebivališta, kontakt telefon i potpis podnosioca zahteva, kao i naziv opštine/grada, odnosno strane države i broj biračkog mesta na kojem je podnosilac zahteva upisan u izvod iz biračkog spiska. 

Za popunjavanje ovog zahteva postoje i obrasci koje možete pronaći na ovom linku pod nazivom Obrazac Z-1, Z-2, Z-3 i Z-4. Lokalna izborna komisija, odnosno RIK, dužna je da odlučuje po zahtevu ako sadrži sve gore navedene elemente bez obzira da li je podnet na obrascima koji se nalaze na sajtu RIK-a.

Ukoliko podneti zahtev ne sadrži navedene elemente lokalna izborna komisija zatražiće od podnosioca zahteva da zahtev uredi u roku od osam dana, ako podnosilac zahteva u datom roku ne napravi potrebne izmene ili dopune zahteva, smatraće se da zahtev nije bio ni podnet.

Kako se upisujem ili menjam podatak u biračkom spisku?

Svaki građanin može opštinskoj, odnosno gradskoj upravi, ili ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave podneti zahtev za upis u birački spisak ako on ili drugi građanin nije upisan u birački spisak, ili promenu u biračkom spisku ukoliko nešto od podataka nije ispravno (pogrešno prezime, JMBG itd.)

U skladu s tim, u slučaju predstojećih izbora, zahtev za upis u birački spisak ili promenu podatka može se uputiti:

  • Opštinskoj/gradskoj upravi prema mestu prijavljenog prebivališta – do zaključenja biračkog spiska, odnosno do 1. decembra
  • Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave – počev od 2. decembra sve do 13. decembra u ponoć 
  • Putem portala eUprava, gde se nalazi i detaljno uputstvo o koracima koje je potrebno obaviti kako bi se podneo zahtev za upis u birački spisak ili promenu podataka na ovaj način – do 13. decembra u ponoć 

Nakon toga nije moguće podnositi zahtev za naknadnu promenu u biračkom spisku.

Nadležni organ ima dužnost da o zahtevu za promenu u biračkom spisku odluči u roku od 24 časa od prijema zahteva. 

Bilo kakve promene i dopune u izvodima iz biračkih spiskova na biračkom mestu nisu dozvoljene.

Na dan održavanja izbora neću biti u mestu gde živim, već ću biti kod svojih roditelja. Da li i kako mogu da glasam u tom mestu?

Možete! Neophodno je da opštinskoj, odnosno gradskoj upravi u mestu u kojem žive roditelji, najkasnije pet dana pre dana zaključenja biračkog spiska, odnosno 20 dana pre dana izbora, podnesete zahtev da se u birački spisak upiše podatak da ćete na predstojećim izborima glasati prema mestu boravišta u zemlji.

Za predstojeće izbore ovaj zahtev se može podneti najkasnije 25. novembra.

Boravim u inostranstvu. Da li i kako mogu da na izborima glasam u zemlji u kojoj trenutno boravim?

Možete! Birači koji borave u inostranstvu (žive i rade, ili su turistički u nekoj zemlji) mogu, preko diplomatsko-konzularnog predstavništva Republike Srbije (ambasade i konzulati), najkasnije pet dana pre dana zaključenja biračkog spiska, odnosno 20 dana pre dana izbora, podneti zahtev da se u birački spisak upiše podatak da će na predstojećim izborima glasati u inostranstvu. Iz inostranstva se može glasati samo na izborima za narodne poslanike i na izborima za predsednika Republike.

Ovaj zahtev se za predstojeće izbore može podneti najkasnije 25. novembra.

Informacije o tome kako se vrši prijavljivanje i koja su potrebna dokumenta dostupne su na veb prezentacijama Ministarstva spoljnih poslova i Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave.

Izvor: CRTA





Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs