Korupcija u javnim nabavkama pod lupom građana (11)

Img Foto: CEMA - Luka K.

Ovaj serijal tekstova ima za cilj da čitaoce upozna sa korupcijom, pojavom koja razarajuće deluje na celo društvo, kao i da im pomogne da je prepoznaju i o njoj hrabro govore. U obrađenim tekstovima navedeni su i primeri koruptivnih dela. Svi sadržaji imaju, prevashodno, obrazovnu i preventivnu ulogu.

Kao što smo objasnili u prethodnom članku ovog feljtona građani i učesnici u procesu javnih nabavki ocenjivali su primenu četiri ključna principa koji obezbeđuju kvalitetno obavljen posao. Najaktivniji u iznošenju svojih iskustava u radu bili su predstavnici medija koji tvrde da se najveći broj uskraćenih informacija odnosi na raspolaganje lokalnim budžetom, pre svega, u procesu javnih nabavki. Druga zamerka je netransparentnost procesa (odsustvo informacija na zvaničnom sajtu grada Čačka, na primer), a posebno u onom delu koji se tiče realizacije javne nabavke i kvaliteta finalnog proizvoda.

Učesnici su imali mogućnost da poštovanje četiri ključna principa u sprovođenju javnih nabavki na lokalnom nivou ocene kroz ponuđene odgovore: vrlo loš, loš, prosečan, vrlo dobar, odličan i nemam stav. Evo njihovih ocena.

Princip transparentnosti

U Grafikonu br.1 prikazani su rezultati ocena učesnika fokus grupa za poštovanje principa transparentnosti u postupku sprovođenja javnih nabavki: 

Princip jednakog tretmana

Kada je u pitanju ovaj princip najveći broj primedbi su izneli privrednici koji su i direktni učesnici u postupcima javnih nabavki. Kao najveće zamerke oni ističu:

  • Propisivanje diskriminatorskih tehničkih specifikacija,
  • Propisivanje diskriminatorskih dodatnih uslova,
  • Propisivanje diskriminatorskih kriterijuma za ocenu najpovoljnije ponude,
  • Određivanje rokova izvršenja koji pogoduju unapred određenom ponuđaču,
  • Dodela ugovora neprihvatljivom ponuđaču...

U Grafikonu br.2 prikazani su rezultati ocena učesnika fokus grupa o poštovanju principa jednakog tretmana u postupku sprovođenja javnih nabavki: 

 

 

Princip slobodnog tržišnog nadmetanja

Konkurencija je demokratija u "ekonomiji" jer ne može postojati politička demokratija ako ekonomska moć leži u rukama nekolicine. U državama u tranziciji, uključujući i Srbiju, u praksi se može videti kako se centri moći nalaze van državnih institucija, u tokovima novca i ekonomskog uticaja.

U praksi je uočeno nekoliko problema:

  • Prvo, neke moćne firme, ili firme koje imaju dovoljno snažnu političku podršku, bile su praktično izuzete od primene zakona. To se ticalo i monopolskog položaja i ometanja konkurenata ali i državnih organa u sprovođenju zakona.
  • Drugo, na članove Komisije za zaštitu konkurencije vršen je pritisak da se postupci protiv nekih firmi ne pokreću ili ako se pokrenu da se obustave.
  • Treće, neki članovi Komisije za zaštitu konkurencije bi da ne pokreću nikakve postupke i time stvaraju probleme, nego radije bi da uživaju u pogodnostima koje na tom mestu imaju.

U Grafikonu br. 3 prikazani su rezultati ocena učesnika fokus grupa o poštovanju principa slobodnog tržišnog nadmetanja u postupku javnih nabavki:

 

 

Princip nediskriminacije

U članu 12. Zakona koji uređuje Načelo jednakosti ponuđača stoji:

"Naručilac je dužan da u svim fazama postupka javne nabavke obezbedi jednak položaj svim ponuđačima.

Naručilac ne može da određuje uslove koji bi značili nacionalnu, teritorijalnu, predmetnu ili ličnu diskriminaciju među ponuđačima, niti diskriminaciju koja bi proizlazila iz klasifikacije delatnosti koju obavlja ponuđač. "

Nažalost, praksa pokazuje sasvim drugačiju situaciju o čemu su svedočili učesnici fokus grupa i intervjuisane osobe. Kao najčešće oblike diskriminacije u procesu javnih nabavki oni navode sledeće:

  • diskriminacija i ograničenje konkurencije određivanjem mesta pružanja usluge,
  • ponuda greškom otvorena pre javnog otvaranja,
  • ograničavanje konkurencije kadrovskim kapacitetom ponuđača,
  • rangiranje ponuda prema javno dostupnom i unapred poznatom podatku,
  • tehničke specifikacije koje uopšte ne odgovaraju objektivnim potrebama naručioca,
  • ucenjivanje prilikom plaćanja,
  • nedozvoljene izmene ugovora...

U Grafikonu br. 4 prikazani su rezultati ocena učesnika fokus grupa o poštovanju principa nediskriminacije u procesu javnih nabavki:

Kontrolu trošenja budžetskih sredstava jedinica lokalne samouprave ne vrši ni jedna državna institucija kontinuirano, što stvara prostor za korupciju velikih razmera. U objavljenom Indeksu transparentnosti lokalne samouprave 2019 (LTI) koje predstavlja istraživanje, ocenjivanje i rangiranje svih gradova i opština u Srbiji, koje je sprovela Transparentnost Srbija, ocenjivano je i "da li su podaci o javnim nabavkama objavljeni na vebsajtu u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama iz 2012.", koji je obavezao lokalne samouprave da takve informacije i prateća dokumenta objavljuju.

Na primer, grad Čačak, u pomenutom istraživanju, se nalazi na 136. mestu od 145 jedinica lokalnih samouprava, i ocenjen je ocenom 1 (od maksimalnih 4 poena) za ovu oblast. Nije li to crveni alarm za lokalnu vlast?

U nastavku: Javne nabavke u praksi

 

Izvor: Cemaforum.rs

 





Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs