Percepcija građana o sprovođenju javnih nabavki (10)

Img Foto: CEMA - Luka K.

Ovaj serijal tekstova ima za cilj da čitaoce upozna sa korupcijom, pojavom koja razarajuće deluje na celo društvo, kao i da im pomogne da je prepoznaju i o njoj hrabro govore. U obrađenim tekstovima navedeni su i primeri koruptivnih dela. Svi sadržaji imaju, prevashodno, obrazovnu i preventivnu ulogu.

"Ni jedan napor državnih organa, međunarodnih organizacija, medija i organizacija građanskog društva na suzbijanju korupcije ne može dugoročno da donese uspeh ukoliko građani, ili barem veliki broj građana, ne bude spreman da te napore podrži i u njima aktivno učestvuje. Građani mogu da podrže napore ove vrste time što će učestvovati u antikorupcijskim programima, prijavljivati slučajeve korupcije sa kojima se sretnu i uzdržavati se od učešća u koruptivnim aktivnostima, čak i kada na taj način odlažu zadovoljenje svojih potreba. " (Nemanja Nenadić, Transparency Serbia)

 

Većina sprovedenih istraživanja navodi da se u aktuelnim percepcijama građana lokalna vlast, policija i carina nalaze na trećem mestu kao najmanje kredibilne institucije. Međutim, za razliku  od republičkog nivoa, koji je u fokusu interesa javnosti, lokalni nivoi vlasti još nisu u punoj meri dospeli u žižu interesovanja kada je u pitanju borba protiv korupcije. Takvo stanje stvari umnogome otežava i činjenica da je u malim mestima, koja su daleko od interesa medija i gde svako svakog poznaje, borba protiv ove društveno negativne pojave daleko teža, iako je u ovakvoj sredini korupciju mnogo lakše uočiti.

Od koncepta "uprave kao vlast" koji je polazio od odnosa nadređenosti državnih organa prema građanima, u kojem je građanin posmatran kao podanik koji je dužan da slepo izvršava naređenja vlasti, do preobražaja koncepta javnog prava koji je doveo do shvatanja da se uprava posmatra kao "servis građana" i javna služba, a kasnije i regulator društvenih procesa, prošlo je više od 200 godina. Novo, doktrinarno usmerenje sve više naglašava ulogu građana i civilnog društva, transparentnost, legitimnost, odgovornost, efikasnost, građanska prava, bolji kvalitet javnih usluga, primenu savremenih informacionih tehnologija i bolje upravljanje resursima.

Na građanina bi trebalo da se gleda kao na partnera koji bitno utiče na krajnje efekte delovanja javne uprave. Naglašena je njihova potreba za edukacijom, informisanjem i participacijom u oblikovanju javnih politika, a dobri rezultati se mogu postići kroz saradnju, dopunjavanje i usklađivanje građana i organa vlasti. Samo dobro usklađene i široko prihvaćene javne politike imaju šansu da rezultiraju efikasnim ostvarenjem ekonomskog i društvenog razvoja.

Karakter lokalne zajednice značajno određuje specifičnosti korupcije na lokalnom nivou. Naime, u lokalnoj zajednici postoje i deluju svi neophodni činioci za pojavu i širenje korupcije, počevši od društveno ekonomske i političke situacije, preko nefunkcionisanja mehanizma socijalne kontrole do krize moralnog sistema vrednosti. U takvoj sredini korupcija postaje sastavni deo svakodnevnog života, tj. prihvata se kao nešto što je uobičajeno i što se ne mora skrivati.

Istraživački tim Centra za monitoring i aktivizam je održao tri fokus grupe gde je ključna tema bilo poštovanje principa u procesu sprovođenja javnih nabavki.

U prvoj fokus grupi učestvovalo je 12 lokalnih privrednika koji su posle dugih pregovora pristali da govore na ovu temu uz uslov da ostanu anonimni i ne budu fotografisani. To jasno ukazuje na njihov evidentan strah od mogućih posledica zbog javnog istupanja i ukazivanja na sve negativne pojave koje se svakodnevno beleže u postupcima javnih nabavki.

U drugoj fokus grupi učestvovali su predstavnici 10 nezavisnih lokalnih medija iz Čačka, Gornjeg Milanovca i Požege koji su, inače, članovi neformalne medijske koalicije "Zajednički glas za slobodu medija" i koji, kroz publikovane medijske sadržaje, kontinuirano ukazuju na sve propuste u radu lokalnih organa, između ostalog i u oblasti javnih nabavki.

U trećoj fokus grupi učestvovalo je 14 predstavnika organizacija civilnog društva, građanski aktivisti, istaknuti borci protiv korupcije i dr.

Pored 36 učesnika fokus grupa obavljeno je još 14 pojedinačnih intervjua sa zaposlenima u lokalnoj samoupravi i drugim javnim institucijama. Od ukupno 50 intervjuisanih lica 32 osobe su muškog pola, a 18 ženskog što je, u izvesnom smislu, i pokazatelj zainteresovanosti za ovu temu kada je u pitanju rodna zastupljenost.

Najaktivniji u iznošenju svojih iskustava u radu bili su predstavnici medija koji tvrde da se najveći broj uskraćenih informacija odnosi na raspolaganje lokalnim budžetom, pre svega, u procesu javnih nabavki. Druga zamerka je netransparentnost procesa (odsustvo informacija na zvaničnom sajtu grada Čačka, na primer), a posebno u onom delu koji se tiče realizacije javne nabavke i kvaliteta finalnog proizvoda.

Učesnici su imali mogućnost da poštovanje četiri ključna principa u sprovođenju javnih nabavki na lokalnom nivou ocene kroz ponuđene odgovore: vrlo loš, loš, prosečan,vrlo dobar, odličan i nemam stav. Ti principi su: transparentnost, jednak tretman, slobodno tržišno nadmetanje i nediskriminacija.

Dobijene rezultate ćemo predstaviti u narednom članku ovog feljtona.

Izvor: Cemaforum.rs

Foto: Pixabay.com

 





Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs