Da li će neko snositi odgovornost za izlivanje amonijaka u Pirotu?

Img Foto: Cemaforum.rs

Civilno društvo i opozicioni akteri zahtevaju odgovornost svih čijom krivicom su ugroženi građani Pirota i životna sredina na jugoistoku Srbije, upozoravajući na rizike od novih akcidenata zbog neadekvatnog prevoza toksičnih supstanci.

„Ovo ne sme da bude još jedna situacija koja će se proglasiti za nesrećni slučaj, nego za ovo moraju da odgovaraju nadležni iz Železnica Srbije, iz nadležnog ministarstva za saobraćaj, ali i Ministarstva za zaštitu životne sredine“, kaže za Mašinu Robert Kozma, narodni poslanik iz Zeleno-levog kluba.

Narodna poslanica iz stranke Zajedno, Danijela Nestorović, je javno pozvala na izglasavanje nepoverenja ministarki za zaštitu životne sredine, Ireni Vujović.

„Nakon obraćanja javnosti, gde je nedoličnim ponašanjem, žargonskim izrazima i uličnim stavom odgovarala na postavljena pitanja novinara, bez trunke savesti i bez trunke odgovornosti za situaciju u Pirotu koja je nastala iskliznućem vagona i izlivanjem amonijaka, za trovanje ljudi i dva smrtna slučaja, smatram da je vreme da počnu da snose odgovornost za svoje javašluke i nepreuzimanje mera za zaštitu životne sredine i stanovništva Srbije“, objavila je Nestorović na društvenim mrežama pozvavši narodne poslanike na reagovanje.

Pretpostavlja se da se izlilo oko 20 tona amonijaka. Pored toga što su bili ugroženi životi ljudi, ekipe Zavoda za javno zdravlje Pirot su utvrdile i da je 26. decembra (jutro nakon akcidenta), koncentracija amonijum jona u Nišavi u blizini mesta akcidenta bila oko 0.44 mg/l, a nizvodno, kod Bele Palanke, i preko 2mg/l. Stručnjaci kažu da takva koncentracija bez sumnje znači smrtnu presudu za živi svet reke.

„Mir, mir, mir, niko nije kriv“?

Vlasti ne kriju da je do akcidenta došlo zbog lošeg stanja železničke infrastrukture. Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić izjavio je u nedelju, 25. decembra, sledeće:

„Loša infrastruktura je razlog iskliznuća voza, 2018. potpisana je rekonstrukcija i tek ove godine u martu raspisan tender, razgovaraćemo zašto se čekalo toliko na rekonstrukciju“. Istu ocenu ponovio je dan kasnije, na sednici Kriznog štaba grada Pirota.

Da je pruga u lošem stanju dobro je poznato i građanima. Aleksandar Panić iz Odbranimo reke Stare planine je dan nakon akcidenta za Mašinu prokomentarisao da je nezahvalno iznositi pretpostavke i kritike unapred, pre istrage, ali i da je siguran da je to što su „železnice u očajnom stanju“ doprinelo prevrtanju kompozicije. On je izneo podatak da se zbog zahtevne konfiguracije terena, ali i lošeg stanja pruge, voz na toj deonici kreće brzinom od 20-40 kilometara na sat.

Panić je reakcije nadležnih iz lokalne samouprave, nezavisno od njihove stranačke pripadnosti, ocenio kao adekvatne. Osnovno pitanje je svakako odgovornost nadležnih iz vrha vlasti.

„Zašto takve kompozicije prolaze u Srbiji kroz naseljena mesta? Pruga prolazi i kroz sred Pirota i kroz sred Niša. I zamislite nesreću da dvadeset cisterni amonijaka eksplodira u gradu ili tako nešto. Nadležni treba da rade svoj posao i van ovakvih akcidenata“, ocenjuje Panić. U medijima i na društvenim mrežama je ovih dana problematizovano i to što su u Beogradu železničke kompozicije sa toksičnim materijalom radi realizacije Beograda na vodi usmerene kroz Vračarski tunel. Ako bi do nesreće došlo, u nekom od ovih gradova bismo mogli imati „novi Bejrut“.

„Ne treba da se hvale sa stotinak kilometara pruge Beograd-Novi Sad i da to bude glavna medijska tema, nego da kažu kakva je pruga prema Bugarskoj, kakva je pruga prema Makedoniji, kakve su pruge u Srbiji“, konstatuje Panić.

„Kada zahtevamo da se ulaže u javnu infrastrukturu, uključujući i u železničku putnu mrežu, u svim delovima Srbije, umesto u nepotrebne projekte za povlašćenu kliku na vlasti, vlast nam odgovara da se neracionalno ophodimo prema nacionalnom budžetu. Kada zahtevamo javnu i stručnu raspravu o tome kako se transportuju opasne materije, kako se tretira i obrađuje opasan i toksičan otpad, vlast nas optužuje da podstičemo paniku u javnosti“, kaže Kozma.

Medijska igra, šminka i spinovanje

„Svi znamo da je danas najvažnija medijska igra, šminka i spinovanje. Kod nas su važniji nacionalni stadioni, koncerti i fudbalsko prvenstvo nego ovakvi događaji. Uloži prvo u državu, odnosno u infrastrukturu, u bezbednost i zdravlja građana, pa onda pričaj o zabavi“, decidan je Panić.

Nezavisni mediji podsećaju na to da je procenjena vrednost projekta rekonstrukcije pruge 270 miliona evra odnosno duplo manja od vrednosti Nacionalnog fudbalskog stadiona, za koji će Srbija izdvojiti čak 600 miliona.

Po navodima Snežane Branković, sociološkinje iz Pirota, građani se o stanju na terenu, opasnosti i tome koje mere treba da preduzmu najviše informišu u lokalnim medijima i u njih imaju najviše poverenja. Nadležnima, pa ni onima sa lokala, ne veruju u potpunosti.

„Neki su skeptični i ne veruju zvaničnicima koji se uporno obraćaju građanima Pirota pokušavajući da ih umire i da im objasne da situacije nije tako strašna, ali da moraju da se pridržavaju preporučenih mera, da na otvorenom koriste M95 maske i da ne izlaze na otvoreno bez preke potrebe“, kaže naša sagovornica. Kao što je na to ukazao Panić, građani su se zbog spinova i istrenirali na nepoverenje. Tome ni u ovoj situaciji nije doprinela reakcija javnog servisa, „vašeg prava da ne znate ono što vas može ubiti“, kako je prekršten na društvenim mrežama.

„Kada zahtevamo da se odmah po nesrećnom događaju i izlivanju amonijaka uvede vanredni program na RTS-u u kojem će stručnjaci informisati građane o načinu da se zaštite od udisanja amonijaka ili da na bilo koji način budu kontaminirani, kažu nam iz vlasti da širimo strah među građanima. A mi iz Zeleno-levog kluba Ne davimo Beograd samo zahtevamo odgovornost vlasti prema svojim građanima i solidarnost sa građanima Pirota i okolnih mesta“, komentariše Robert Kozma reakcije vladajuće većine.

Istaknuti predstavnici vladajuće većine, poput ministarke Vujović, dodatno su antagonizovali javnost i izazvali revolt opozicije. Vujović je ispoljila veliku netrpeljivost prema lokalnim novinarima i odbila da se uopšte dovede u vezu sa odgovornošću za nesreću koja je na loše održavanoj pruzi samo čekala da se desi. Međutim, kako javnosti skreće pažnju Danijela Nestorović iz Zajedno:

„Ministarka za zaštitu životne sredine Irena Vujović je odgovorna za sprovođenje programa i politike Vlade, za odluke i mere koje je donela ili propustila da donese ili preduzme i za izvršavanje obaveznih uputstava i posebnih zaduženja koja joj je odredio predsednik Vlade“, zbog čega predlaže da joj se izglasa nepoverenje po osnovu Člana 22 Zakona o Vladi. I iz Nacionalne ekološke asocijacije su za portal Nova.rs komentarisali da je trebalo da ministarka zdravlja Danica Grujičić i ministarka za zaštitu životne sredine Irena Vujović obaveštavaju građane o dešavanjima – a ne da, dodajmo, sležu ramenima i prevrću očima.

Civilno društvo i opozicija će zahtevati da se utvrdi i odgovornost ministara za građevinarstvo, saobraćaj i infrastrukturu Zorane Mihajlović i Tomislava Momirovića za vreme čijih mandata nisu izvršeni radovi na rekonstrukciji i elektrifikaciji pruge Niš – Dimitrovgrad, iako je prvi ugovor za modernizaciju i rekonstrukciju pruge Niš – Dimitrovgrad sklopljen krajem januara 2018.

Izvor: Mašina.rs





Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs