Grinpis: Naftne kompanije u EU profitiraju od rata u Ukrajini

Img Foto: Pixabay

Samo par dana nakon što je započeo rat u Ukrajini, cene goriva na benzinskim pumpama u Evropskoj uniji (EU) skočile su do nezapamćenih nivoa, pa su kupci u pojedinim zemljama dizel tokom marta plaćali i do 2,30 evra po litri; cena barela premašila je 100 evra. Konflikt je tako evropskim naftnim kompanijama omogućio dodatni prihod od 3,3 milijarde evra, navodi se u nedavno objavljenoj studiji organizacije Grinpis.

Trend poskupljenja se posebno odrazio na dizel – ovo gorivo je znatno poskupelo i u rafinerijama i na benzinskim pumpama. Naftna industrija je u martu, u jeku energetske krize, zahvaljujući povišenim cenama ostvarila prosečne dodatne dnevne prihode u iznosu od 107 miliona evra – 94 miliona evra od prodaje dizela i 13 miliona evra od prodaje benzina.

Iz Grinpisa posebno naglašavaju da ovoliki skok cena nije opravdan i da predstavlja profitiranje na kriznoj siutuaciji. Sirova nafta je u periodu od januara do marta ove godine poskupela za 19,38 centi po litri. Istovremeno je u rafinerijama zabeležen porast cena – za između 30 i 31 cent po litri dizela i 20,19 centi po litri benzina. Najveće poskupljenje desilo se na benzinskim pumpama gde je cena litre dizela skočila za 36,52 centi, a litre benzina za 26,7 centi.

Dodatni dnevni prihodi naftnih kompanija u EU iznosili su tokom marta 107 miliona evra, a nastali su na temelju povišenih cena goriva

Kako stoji u izveštaju, povećanje marži se razlikovalo od države do države, a prednjači Nemačka, u kojoj su naftni giganti imali i najveće dodatne prihode u Evropi na dnevnom nivou – 38,2 miliona evra, odnosno 36% ukupne prethodno navedene svote od 107 miliona evra.

U saopštenju povodom istraživanja predstavnici Grinpisa nisu imali lepe reči za predstavnike naftnih kompanija.

„Dok se milioni Evropljana muče zbog ogromnih troškova za gorivo i energiju, naftna industrija podiže cene kako bi na račun rata i energetske krize ostvarila rekordne profite. Povećanje cena sirove nafte ne opravdava povećanje cena duž lanca snabdevanja i na pumpama”, izjavila je Klara Marija Šenk iz ove organizacije.

Stoga Grinpis poziva vlade zemalja da zaustave „besramno profiterstvo nad patnjama Ukrajine”, tako što će uvesti poreze na ove nemoralne profite. „Prihodi od ovih poreza treba da se koriste za pomoć domaćinstvima sa ograničenim sredstvima za zadovoljenje potreba i za ubrzanje tranzicije transportnog sektora zavisnog od nafte ka sistemu mobilnosti koji služi planeti i ljudima”, zaključila je Šenk. 

Kako bi se smanjila potrošnja nafte, vlade bi prevashodno trebalo da dekarbonizuju saobraćaj, savetuju iz Grinpisa

A zašto baš transportni sektor treba da bude poprište revolucije? Zato što dve trećine nafte koja se potroši u EU odlazi na prevoz. S tim na umu – dekarbonizacija saobraćaja bi, prema preporukama Grinpisa, trebalo da bude u fokusu vlada kako bi se smanjila potražnja za gorivom. Oni pre svega savetuju da se na kratkim relacijama i poslovnim putovanjima avioni zamene vozovima zbog smanjenja količine potrebnog goriva. Dodaju da postepeno treba napuštati vozila na dizel i benzin, kao i da treba unaprediti javni transport. Ne samo da bi se na ovaj način bojkotovale kompanije koje zarađuju na nesreći Ukrajinaca, već bi se redukovale emisije gasova sa efektom staklene bašte koje doprinose porastu srednje globalne temperature i klimatskim promenama.

Grinpisovi predlozi veoma su slični tačkama plana koji je prošlog meseca objavila Međunarodna agencija za energetiku (IEA) u cilju smanjenja potrošnje nafte.

Trebalo bi napomenuti da je Evropska komisija na polju energetike delimično zaštitila potrošače, dozvoljavajući članicama Unije da intervenišu i regulišu cene u vanrednim okolnostima, ali oni za dešavanja u naftnoj industriji za sada ostaju slepi nasuprot proizvodnji gasa i struje.

Ceo tekst možete pročitati na portalu: Klima101.





Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs