Danas: Ministarstvo od istraživača krije podatke o privatizaciji posle 2012.

Img Foto: Pixabay

Oligarhijske strukture u Srbiji poslednjih godina nastoje da isključe naučnu zajednicu iz bilo kakvog razmatranja društvenih fenomena tako što sprečavaju istraživače da pristupe podacima od javnog značaja, kaže u razgovoru za Danas naučna saradnica u Institutu za noviju istoriju Marija Obradović.

I sama se suočila sa tim problemom kada je nakon objavljene obimne knjige „Hronika tranzicionog groblja – Privatizacija društvenog kapitala u Srbiji 1989-2012“, htela da nastavi istraživanje.

– Obratila sam se Ministarstvu privrede u okviru koga se nalazi sektor za privatizaciju i stečaj, gde je smeštena objedinjena dokumentacija Agencije za privatizaciju i Akcijskog fonda. Te dve institucije su 2015. ugašene i njihova arhiva se sada nalazi u Ministarstvu koje je u martu prošle godine odbilo moj zahtev za pristup građi. Obratila sam se Povereniku za informacije od javnog značaja i on je u junu 2019. poništio rešenje Ministarstva. Ali, to nije bilo dovoljno i moj zahtev je i u ponovnom odlučivanju odbijen sa obrazloženjem da tražim preveliki broj informacija što bi, navodno, zahtevalo da inače malobrojni zaposleni u Ministarstvu odgovore na svoje druge obaveze. To, naravno, nije tačno, jer nisam od njih tražila da rade istraživanje, nego da mi obezbede malo prostora i dnevno daju po nekoliko fascikli sa mesečnim izveštajima Agencije. Tvrdili su i da se sva dokumenta nalaze na njihovom sajtu, ali ni to nije istina, ničeg nema na tom sajtu – kaže naša sagovornica i dodaje da je prethodnu knjigu radila na osnovu dokumentacije koju je dobila u Agenciji za privatizaciju, gde joj je bio dozvoljen pristup.

Ona ukazuje da takvim stavom Ministarstvo privrede želi da isključi mogućnost naučnog kritičkog preispitivanja ekonomskih politika kako bi sebi napravilo prostor za stvaranje jedne manipulativne slike o stvarnosti i ekonomskim kretanjima, slike koja je u potpunom razilaženju sa realnom ekonomskom situacijom, a takođe i da zaštite kapital stečen pljačkom društvene svojine.

Dodaje i da je zanimanje naučnika za tu dokumentaciju razumljivo jer je pitanje privatizacije u poslednjih deset godina jedno je od najznačajnijih tema moderne političke ekonomije.

Ministarstvo ne dozvoljava pristup građi jer ne želi da se obave istraživanja koja bi govorila o efektu privatizacije, kako na mikro tako i na makro nivou.

– Na mikroekonomskom planu, istraživanje bi trebalo da odgovori na pitanje koliko je privatizacija uticala na poslovanje preduzeća, na finansijsku i operativnu efikasnost, poboljšanje strukture organskog sastava kapitala, na usvajanje novih tehnologija, poboljšanje upravljanja, produktivnosti i profitabilnosti. Za to su potrebna i generalna i istraživanja studija slučaja a za oba nivoa potreban je pristup podacima. Uz to, najnoviji Zakon o privatizaciji iz 2014. doneo je dve značajne nove odredbe. Uveo je neposrednu pogodbu kao metod prodaje kapitala, što je zapravo legalizacija korupcije, dok je za 188 firmi, prema novim pravilima, omogućeno Vladi da privatizaciju izvrši kroz stečaj. Naravno, Ministarstvo sada ne želi da vidimo ni ugovore o prodaji pogodbom, niti koja su preduzeća i zašto morala u stečaj i kako se taj postupak vodio – objašnjava Obradović.

Navodi primer prodaje IMT-a koji ilustruje činjenicu da se privatizacija u Srbiji, naročito od 2012. nije odvijala kao ekonomska mera čiji je cilj unapređenje poslovanja nego isključivo sa ciljem da se društvena svojina isključi iz privrednog sistema. Podseća da je IMT 1988. godine imao godišnju proizvodnju od 44.000 traktora i 35.000 priključnih mašina, ukupne vrednosti 600 miliona nemačkih maraka i zapošljavao je 9.800 radnika. Preduzeće je 2018. prodato indijskoj kompaniji TAFE, za 66,8 miliona dinara.

– Fabrika još uvek ne proizvodi traktore. To pokazuje da politika novih oligarhija ide na potpuno urušavanje privrednog sistema. Sva preduzeća prodata po metodologiji iz novog zakona, jako su dugo bila u restrukturiranju, a to stanje potpuno je uništilo sinergiju između dobavljača, proizvođača i kupaca. Njihova tržišna pozicija ne samo da nije unapređena, nego je potpuno devalvirana. A iz sfere ekonomije u kojoj se samorazvijala nejednakost radnika, građana u odnosu na oligarhiju, to se proširilo i na sve ostale oblasti, proizvelo je i političku i pravnu nejednakost u društvu – naglašava Obradović.

Drugi nivo istraživanja, ističe, jesu makroekonomski faktori koji pokazuju koliki je uticaj globalizacije na privatizaciju i u Srbiji i u istočnoj Evropi.

– Tu se sagledava odnos između stranih direktnih i portfolio investicija i privatizacije, odnosno koliko privatizacioni prozori omogućavaju ekspanziju spoljne trgovine u nacionalnoj ekonomiji i ulazak stranih investicija. Pred toga, istraživanja su usmerena na odnos između privatizacije i rasta nacionalnog dohotka. U Srbiji taj proces ne samo što nije doveo do rasta, nego još uvek ne možemo da dostignemo nivo iz 1980. Naša pozicija je potpuna stagnacija koja traje 30 godina, tako da izgleda prosto smešno ovo što savremena oligarhija govori o zlatnom dobu – kaže Obradović i dodaje da je najviše stranog kapitala kroz privatizaciju ušlo u Srbiju u periodu od 2004. do 2006. godine, ali kada se uporede podaci, ipak su najveći broj preduzeća kupili domaći kupci.

Dodaje da privatizacija u Srbiji nije doprinela većim investicijama u domaća preduzeća, jer ljudi koji su ostvarili neki kapital najčešće ulažu preko raznih fondova u inostrane kompanije što je omogućilo da se više sredstava odliva iz zemlje.





Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs