Foto: Cema/Luka
Od usvajanja Zakona o socijalnom preduzetništvu (pre 3 godine) osnovano je tek dvadesetak preduzeća koja se kontinuirano bore za opstanak. Nažalost, nacionalni i lokalni organi se i dalje neodgovorno odnose prema svojim obavezama a najdrastičniji primer je da se već tri godine od donošenja Zakona čeka usvajanje nacionalnog Programa za razvoj socijalnog preduzetništva koji bi precizno definisao obaveze države i lokalnih samouprava. To su, između ostalog, razlozi zbog kojih organizacije civilnog društva moraju još intenzivnije pokretati inicijative i kampanje kojima bi se ubrzali ovi procesi.
Osluškujući potrebe građana, posebno iz ranjivih grupa, CEMA tim se trudi da, u okviru svojih mogućnosti, odgovori na mnogobrojna pitanja vezana za razvoj solidarne ekonomije. Čitaoci portala www.cemaforum.rs su, između ostalog, tražili da pojasnimo šta u profesionalnom smislu nekoga čini socijalnim preduzetnikom pa ćemo u ovom članku dati ključne smernice.
Preduzetnik
Preduzetništvom se smatra podsticaj ekonomskog napretka kroz inovaciju i akciju. Preduzetnici izuzetno racionalno koriste resurse kako bi postigli maksimalni profit. Njihov način razmišljanja mora biti inovativan, kreativan i orijentisan ka cilju. Preduzetnik se odlično snalazi kad naiđe na problem, jer ga tada motiviše ideja da će preokrenuti situaciju od nepovoljne u povoljnu.
Preduzetnik ne čeka instrukcije - već sam dela. Ukoliko uvidi da postoji efikasniji način na koji stvari mogu da se rade, on ili ona neće oklevati da odbace stari sistem kako bi uveli novi, efikasniji.
Preduzetnik ima hrabrosti da preuzme proračunat rizik na sebe i da radi stvari za koje drugi smatraju da nisu pametne ili moguće jer on nosi poslovni projekat od početka do kraja i ne dozvoljava da ga povremeni zastoji obeshrabre.
Koja je razlika između običnog i socijalnog preduzetnika?

Preduzetnikov cilj je stvaranje bogatstva, dok je za socijalnog preduzetnika stvaranje bogatstva oruđe za postizanje cilja.
Socijalni preduzetnik učestvuje u poslovnim poduhvatima koji za cilj imaju zaradu novca samo da bi taj novac koristili za stvaranje društvenih programa koji pomažu zajednici.
Socijalni preduzetnici su:
- Vizionarikoji stvaraju fundamentalne promene tako što reformišu društvene sisteme. Oni mogu da deluju lokalno, ali njihova dela imaju potencijal da stimulišu globalne promene na bolje u oblastima rada, bilo da je to obrazovanje, zdravstvo, ekonomski ili ekološki napredak ili bilo koje društveno polje.
- Društveno osvešćeni– boljitak celog društva, nasuprot stvaranju profita, je glavni cilj socijalnih preduzetnika. Uspeh njihovih poduhvata se meri njihovim društvenim uticajem, a ne zarađenim profitom.
- U potrazi za novim mogućnostima- oni guraju ka svom cilju neumorno i vide svaku prepreku kao mogućnost da razvijaju i podešavaju svoje biznis modele.
- Inovativni - oni su kreativni, voljni da razmišljaju van ustaljenih normi i spremni da se prilagode novonastalim situacijama. Oni razumeju da neće svaka inovacija biti uspešnai vide te neuspehe kao mogućnost da uče nešto novo.
- Snalažljivi- njihove vizije nisu ograničene resursima koje poseduju. Sem što optimizuju postojeće oni proširuju dostupne resurse kroz saradnju sa drugima.
- Odgovorni- socijalni preduzetnici su odgovorni prema svojim korisnicima i često se pitaju - Da li stvaram dovoljno za ljude kojima pomažem? Da li ja razumem njihove potrebe? Da li sam dovoljno odgovoran ka prirodi, ispunjavam li ekološke kriterijume? Podstičem li održivi razvoj?...
Da zaključimo, preduzetnicima koji su spremni da se angažuju za bolji život čitave zajednice potrebna je podrška celog društva - od lokalne i državne uprave do svakog pojedinca. Solidarnošću, razumevanjem i konkretnom podrškom kroz različite vidove subvencija možemo svi zajedno doprineti razvoju solidarne ekonomije koja je, pre svega, usmerena na ekonomsko osnaživanje teže zapošljivih kategorija.

Izvor: Cemaforum.rs

