Rizici, izazovi i preporuke za saradničko novinarstvo

Img Foto: CEMA/Luka

Centar za monitoring i aktivizam - CEMA realizuje projekat ''Saradnički pristupi u jačanju online medija zapadne Srbije'' u okviru koga je izrađen dokument koji koji sadrži teoretske i praktične informacije o ovoj temi. Izdvajamo ključne segmente ovog dokumenta.

 

Mogući rizici i izazovi

  • Kolaborativno novinarstvo se trenutno praktikuje u razmerama koje predstavljaju revoluciju u novinarstvu. U ovom dokumentu smo ga analizirali kroz prizmu optimizma: verujemo da saradnja može postati (i u mnogim slučajevima je već postala) temeljna praksa za održivost lokalnih medija. Međutim, ovaj optimizam je delimično ublažen saznanjem da, u dosadašnjoj svetskoj praksi, ta saradnja je ponekad više ličila na priliku za smanjenje broja zaposlenih u ime efikasnosti.
  • Razmena medijskih sadržaja i resursa u cilju racionalizacije poslovanja i većeg dosega do čitalaca, mogla bi se pretvoriti u popunjavanje rupa vestima sa nebitnim sadržajima samo zato što je dostupan u partnerskoj redakciji. Ovo je duboko vezano za iskreni motiv partnera koji su uključeni u saradnju.
  • Jedno od velikih preostalih pitanja o kolaborativnom novinarstvu je da li će se na kraju pokazati kao strategija održivosti, posebno na lokalnom nivou. Odgovor u velikoj meri zavisi od toga da li će saradnja biti rezultat u stvarnim, merljivim pokazateljima kako za medije, tako i za građane. Ne želimo da impliciramo da će sva medijska spajanja postići uspešnu saradnju nego predlažemo da se, angažvanjem zajedničkih resursa u celokupnom poslovanju medija, unapredi njihov budući održivi razvoj i ojača medijski uticaj.
  • Imajući u vidu da je kolaborativno novinarstvo tek u nastajanju i relativno nova oblast čak i za medijske eksperte, linija razdvajanja u oceni ovog koncepta između dobro, srednje i loše još uvek nije jasno nacrtana. Kada definicije budu jasno definisane tek tada će omogućiti kritičarima, filantropima i praktičarima da jasno vide da li u kojoj meri kolaborativno novinarstvo doprinosi razvoju medija, a posebno javnom informisanju građana lokalnih zajednica.

 

Preporuke za uspešnu saradnju

  • Utvrdite ko bi trebalo da bude deo saradničkog tima;
  • Utvrdite kako je najbolje međusobno komunicirati;
  • Razmislite šta bi nekoga motivisalo da bude deo saradničkog tima;
  • Identifikujte najbolje platforme za okupljanje svih saradnika;
  • Imajte nekoga ko upravlja svim detaljima saradnje barem na pola radnog vremena;
  • Brendirajte svoj projekat kako bi bio i vizuelno prepoznatljiv;
  • Imajte određeni nivo poverenja i dobre volje među učesnicima;
  • Naučite nove prakse i procese kroz interne radionice, stručna usavršavanja i sl.

 

Preporuke za uspešno kreiran medijski sadržaj

  • Dogovorite se do koga priča treba da dođe;
  • Utvrdite kako najbolje doći do te publike;
  • Objektivno procenite ko ima najbolje resurse za kreiranje planiranog medijskog sadržaja;
  • Razmislite o tome kako konstruktivno izaći iz priče;
  • Razmislite o tome kakav bi uticaj priča mogla imati na publiku i da li je u javnom interesu građana;
  • Razmislite da li ćete priči pristupiti kroz tradicionalno ili konstruktivno novinarstvo;
  • Uvek ponudite pomoć kolegama (informaciju, bazu podataka, tehniku...) čak i kada je zvanično ne traže, zato što je to VAŠA priča;

I za kraj: Vremena u kojima su se informacije krile od drugih redakcija i kolega su ZAVRŠENA.

 

Izvor: Cemaforum.rs

 





Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs