Centar za monitoring i aktivizam - CEMA realizuje projekat ''Saradnički pristupi u jačanju online medija zapadne Srbije'' u okviru koga je izrađen dokument koji koji sadrži teoretske i praktične informacije o ovoj temi. Izdvajamo ključne segmente ovog dokumenta.
Mogući rizici i izazovi
- Kolaborativno novinarstvo se trenutno praktikuje u razmerama koje predstavljaju revoluciju u novinarstvu. U ovom dokumentu smo ga analizirali kroz prizmu optimizma: verujemo da saradnja može postati (i u mnogim slučajevima je već postala) temeljna praksa za održivost lokalnih medija. Međutim, ovaj optimizam je delimično ublažen saznanjem da, u dosadašnjoj svetskoj praksi, ta saradnja je ponekad više ličila na priliku za smanjenje broja zaposlenih u ime efikasnosti.
- Razmena medijskih sadržaja i resursa u cilju racionalizacije poslovanja i većeg dosega do čitalaca, mogla bi se pretvoriti u popunjavanje rupa vestima sa nebitnim sadržajima samo zato što je dostupan u partnerskoj redakciji. Ovo je duboko vezano za iskreni motiv partnera koji su uključeni u saradnju.
- Jedno od velikih preostalih pitanja o kolaborativnom novinarstvu je da li će se na kraju pokazati kao strategija održivosti, posebno na lokalnom nivou. Odgovor u velikoj meri zavisi od toga da li će saradnja biti rezultat u stvarnim, merljivim pokazateljima kako za medije, tako i za građane. Ne želimo da impliciramo da će sva medijska spajanja postići uspešnu saradnju nego predlažemo da se, angažvanjem zajedničkih resursa u celokupnom poslovanju medija, unapredi njihov budući održivi razvoj i ojača medijski uticaj.
- Imajući u vidu da je kolaborativno novinarstvo tek u nastajanju i relativno nova oblast čak i za medijske eksperte, linija razdvajanja u oceni ovog koncepta između dobro, srednje i loše još uvek nije jasno nacrtana. Kada definicije budu jasno definisane tek tada će omogućiti kritičarima, filantropima i praktičarima da jasno vide da li u kojoj meri kolaborativno novinarstvo doprinosi razvoju medija, a posebno javnom informisanju građana lokalnih zajednica.
Preporuke za uspešnu saradnju
- Utvrdite ko bi trebalo da bude deo saradničkog tima;
- Utvrdite kako je najbolje međusobno komunicirati;
- Razmislite šta bi nekoga motivisalo da bude deo saradničkog tima;
- Identifikujte najbolje platforme za okupljanje svih saradnika;
- Imajte nekoga ko upravlja svim detaljima saradnje barem na pola radnog vremena;
- Brendirajte svoj projekat kako bi bio i vizuelno prepoznatljiv;
- Imajte određeni nivo poverenja i dobre volje među učesnicima;
- Naučite nove prakse i procese kroz interne radionice, stručna usavršavanja i sl.
Preporuke za uspešno kreiran medijski sadržaj
- Dogovorite se do koga priča treba da dođe;
- Utvrdite kako najbolje doći do te publike;
- Objektivno procenite ko ima najbolje resurse za kreiranje planiranog medijskog sadržaja;
- Razmislite o tome kako konstruktivno izaći iz priče;
- Razmislite o tome kakav bi uticaj priča mogla imati na publiku i da li je u javnom interesu građana;
- Razmislite da li ćete priči pristupiti kroz tradicionalno ili konstruktivno novinarstvo;
- Uvek ponudite pomoć kolegama (informaciju, bazu podataka, tehniku...) čak i kada je zvanično ne traže, zato što je to VAŠA priča;
I za kraj: Vremena u kojima su se informacije krile od drugih redakcija i kolega su ZAVRŠENA.
Izvor: Cemaforum.rs