Socijalno preduzetništvo kao podsticaj ruralnog razvoja u Srbiji (6)

Img Foto: CEMA - Luka K.

Socijalno preduzetništvo kao inovativni deo ekonomije može veoma pozitivno da utiče i na ruralni razvoj u Srbiji. Kroz primer “Lokalne akcione grupe Čačak - Gornji Milanovac” (LAG “ČA-GM”) pokazaćemo kako kroz aktivnosti i entuzijazam građana može da se pokrene socijalno preduzeće i održivi ruralni razvoj u nekoliko lokalnih zajednica.

Udruženje „Lokalna akciona grupa Čačak – Gornji Milanovac“ formirano je 2019. godine u okviru javnog poziva Ministarstva poljoprivrede. Lokalne akcione grupe predstavljaju multisektorska partnerstva za ruralni razvoj, a cilj je da se prepoznaju resursi kojima bi se identifikovali, a potom i rešavali problemi na lokalnom nivou.

“Projekat lokalnih akcionih grupa (LAG) je preuzet iz zemalja Evropske unije u kojima one imaju i status Lokalne agencije za ruralni razvoj. Kod nas je još uvek sve to u povoju. Ministarstvo poljoprivrede je 2019. raspisalo poziv za formiranje Lokalnih akcionih grupa i izradu Lokalnih strategija ruralnog razvoja. Mi smo konkurisali i dobili smo podršku da oformimo LAG,” priča Nedeljko Radulović menadžer ove grupe i dodaje: “Ovo su u suštini udruženja, ali su morala da budu formirana kao partnerstva privrednog, civilnog i javnog sektora. Mi u upravnom odboru imamo predstavnike Agronomskog fakulteta, Instituta za voćarstvo, predstavnike malih i srednjih preduzeća, poljoprivrednih gazdinstava i udruženja građana. Naša Lokalna akciona grupa obuhvata sela sa područja Čačka i Gornjeg Milanovca.”

U Srbiji su 2019. godine registrovane 22 lokalne akcione grupe, a doneta je 21 strategija ruralnog razvoja. Suština LAG-ova je da podstakne sinergiju između različitih sektora na jednom području, prepozna resurse kojima taj region raspolaže, kao i da identifikuje i rešava problem u agraru.

Godinama unazad se priča o razvoju sela u Srbiji, ali, bez obzira na trud, situacija je sve lošija, smatra Radulović i ističe: “Stanovnici seoskih područja su decenijama građani drugog, odnosno trećeg reda, jer se ne ulaže dovoljno sredstava u ruralni razvoj. Samo na teritoriji grada Čačka, za poslednjih 11 godina, broj stanovnika na selu opao je 15 odsto, odnosno za oko 6000 žitelja.”

Prepoznajući šansu u Lokalnoj akcionoj grupi, a ne čekajući Ministarstvo poljoprivrede koje je  trebalo da poveže LAG-ove sa IPARD programima, ova lokalna grupa je, zajedno sa “Unijom privrednika Čačak 2000” sa “Forumom privrednika”, pre dve godine konkurisala za program podrške EU PRO PLUS i dobila sredstva za ravoj malog biznisa.

“Hteli smo da identifikujemo male lokalne proizvođače hrane, da povećamo njihovu vidljivost kao i nivo znanja iz zakonodavne oblasti i prerade hrane. Cilj projekta je bio da napravimo webshop gde bi mali proizvođači mogli da ponude svoje proizvode, a ključni rezultat projekta je “Moravski market” u kome se mogu kupiti poljoprivredni proizvodi iz Čačka, Lučana i Gornjeg Milanovca”, navodi menadžer LAG-a.

U “Moravskom marketu” se mogu naći različiti prehrambeni proizvodi, odnosno prerađena hrana, što čini skoro 90 odsto artikala, među kojima su: sokovi, džemovi, rakije, med, zamrznuti program, suhomesnati i mlečni proizvodi… Ovde se mogu naći suveniri i rukotvorine udruženja žena iz Dragačeva i Ježevice.

“Sve je primarno gajeno i prerađeno na našem području. Trenutno je uključeno oko 50 proizvođača sa 400 raznovrsnih artikala. Taj broj često varira jer nije uvek lako obezbediti kontinuitet, kako u proizvodnji tako i u preradi”, kaže Nedeljko.

Webshop je vidljiv i dostupan na www.moravskimarket.rs.

Kada je u pitanju održivost, ovo preduzeće se delom finansira iz sopstvenih izvora kao i kroz donatorske projekte. Sa druge strane, lokalna samouprava je samo jednom podržala ovu ideju kroz konkurs za sufinasniranje projekata udruženja i jednom je obezbedila sredstva za zakup prostora.

"Mi verujemo da bi naš rad i značaj svega što činimo trebalo više da se prepozna od strane lokalnih organa. Naš trud se ogleda u promociji, pre svega, malih proizvođača. To činimo kroz promotivne spotove, web sajt, društvene mreže…, ali nam je neophodna šira podrška. Na primer, primena takozvanih rezervisanih javnih nabavki bi mogao biti od modela podrške. Takođe potrebna je veća podrška lokalne samouprave u osnaživanju žena sa sela, koje se bave preradom hrane u dobijanju sertifikata i deklaracija što njima predstavlja velike troškove. Tražili smo da se, u okviru programa za podsticaj  poljoprivrede, uvedu dodatne subvencije u tom pravcu, ali još uvek ništa nije urađeno”, ističe Radulović.

Prema njegovima rečima, u planu je da se Moravski market preregistruje u socijalno preduzeće i na taj način povežu mali proizvođači koji su spremni da postanu deo jedne šire zajednice. "Naša želja je da se, pre svega, deca hrane proizvodima koji su iz ovog regiona. Neophodno je da  priča „od njive do trpeze“ zaživi u predškolskim i školskim ustanovama. Na ovaj način bi se skratio i lanac snadbevanja a benefiti su višestruki: koriste se lokalni resursi, zapošljava lokalna radna snaga, konzumiramo hranu koja je gajena na ovom području i na koju smo navikli, skraćene su destinacije za transport što doprinosi zadravijoj životnoj sredini i sve ukupno unapređuje se održivi ruralni razvoj lokalne zajednice”, poruka je Nedeljka Radulovića menadžera “Lokalne akcione grupe Čačak - Gornji Milanovac”.

Izvor: Cemaforum.rs





Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs