Analiza onlajn medija: Manje od trećine tekstova o izborima bilo informativnog karaktera

Img Foto: Pixabay, ilustracija

Samo 17 odsto centralnog sadržaja najuticajnijih onlajn medija tokom izborne kampanje 2023. bilo je posvećeno izborima, jedan je od nalaza analize 15 najposećenijih medijskih portala koju je Šer (SHARE) Fondacija sprovela u periodu od 1. novembra do 17. decembra.

Sport, zabava, crna hronika i ratovi u inostranstvu upadljivo su dominirali nad predizbornim temama i uopšte aktuelnim, društvenim i političkim vestima, dok je ukupan udeo originalnog sadržaja, odnosno vesti iz vlastite produkcije medija zabrinjavajuće nizak, navodi se u analizi.

„O samim izborima najviše je izveštavao portal 021, dok su o ovoj temi RTS, Telegraf, Blic, Mondo i Espreso objavljivali u proseku manje od jednog teksta dnevno. Tokom predizborne kampanje, manje od trećine tekstova o izborima bilo je informativnog karaktera, dok je analitika bila izrazito retka (7.8 odsto) i koncentrisana u svega tri medija iz uzorka: 021, Nova.rs, N1“, navodi Šer fondacija.

To, kako se navodi, ne znači da je za vreme kampanje politički život u potpunosti izostao sa sajtova onlajn medija, naprotiv: „njegovu drastično iskrivljenu sliku činili su umnoženi komentatorsko-promotivni sadržaji pretežno posvećeni aktivnostima predsednika Srbije, kao i demonizaciji opozicije i nezavisnih medija, neretko bez jasnog povoda“. Sličnost tema odabranih za noseću vest ukazuje na određeni stepen medijske koordinacije, dok je prepisivanje ili prepričavanje postala pretežna praksa, pokazala je ova analiza.

Manje od trećine tekstova o izborima u periodu predizborne kampanje bilo je informativnog karaktera, dok je analitika bila izrazito retka (7.8 odsto) i skoncentrisana u svega tri medija (021, Nova.rs, N1).

Posebno je, kako se navodi, zabrinjavajući nalaz koji ukazuje da je debatni okvir za izbore bio prisutan u svega jedan odsto sadržaja. Izbori i liste koje su na njima učestvovale tretirane su linerano, bez ukrštenih argumenata ili otvorene diskusije, uglavnom kroz zastupničku komentatorsko-promotivnu perspektivu, što, dodaje se, predstavlja drugi nivo favorizovanja vlasti.

„U vreme izborne trke za poslanička mesta u nacionalnim i lokalnim skupštinama, urednici onlajn medija su kao udarne vesti izdvajali priče o tome kako je predsednik države na društvenim mrežama objavio video dok peče palačinke, jede čvarke ili kupuje poklone“, navodi Šer fondacija.

Teme iz privrede i ekonomije, zdravstva ili socijalnih pitanja u velikoj meri su bili niske informativne vrednosti i neretko poligon za afirmativno predstavljanje vladajuće stranke i njenih funkcionera, pokazuju rezultati analize u kojoj se ističe da se problematizovanje pitanja ljudskih prava, ekologije, zapošljavanja ili obrazovanja izbegava se gotovo potpunim odsustvom izveštavanja o ovim temama.

Najposećeniji medijski portali u Srbiji uzorkovani su prema podacima platforme za analitiku globalnog internet saobraćaja SimilarWeb: Kurir, Blic, Mondo, Informer, N1, Nova, Novosti, Alo, B92, Telegraf, Espreso, Republika, Pink, 021 i RTS.

Analizom je obuhvaćen sadržaj prvog bloka centralnih tekstova koji su se našli na naslovnim stranama portala u 10h, 14h i 19h u periodu od 1. novembra do 17. decembra 2023. Preliminarni nalazi izvedeni su na osnovu konstruisanog nedeljnog uzorka koji je obuhvatio šest nasumično odabranih dana tokom predizborne kampanje, dok je izborni dan posebno analiziran.

Izvor: N1





Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs