TS: Agencija odobrava dvostruku eksploataciju funkcionerske kampanje

Img Foto: Pixabay.com

Agencije za borbu protiv korupcije smatra da nema nezakonitog korišćenja javnih resursa u predizbornim spotovima i objavama SNS i SPS, saopštila je Transparentnost Srbija, koji su i uputili inicijativu.

 Iz odgovora koje je Transparentnost Srbija dobila na inicijative podnete 18. maja proizlazi da Agencija ne smatra korišćenjem javnog resursa sledeće situacije: 1) uključivanje snimaka službene posete javnog funkcionera javnoj zdravstvnoj ustanovi u stranački promotivni spot; 2) prikazivanje javnih zdravstvenih ustanova i preduzeća u državnom vlasništvu u stranačkom spotu; 3) objave o aktivnostima ministara i drugih javnih funkcionera na stranačkoj Fejsbuk stranici, uz grafički simbol aktuelne izborne kampanje.

U svim opisanim slučajevima, Agencija se pozvala na to da je reč o „ranije objavljenim snimcima“, odnosno, prenošenju vesti iz drugih izvora, te da stoga navodno nema korišćenja javnih resursa u partijske svrhe. Ovakvo tumačenje smatramo pogrešnim. Naime, činjenice koje ističe Agencija sa stanovišta finansiranja izborne kampanje znače samo to da politička stranka nije ništa platila za korišćenje tih snimaka i vesti, niti je ikoga pitala za dozvolu, već da ih je besplatno preuzela.

S druge strane, suština korišćenja javnih resursa u situacijama na koje smo ukazali prilikom obraćanja Agenciji, ogleda se u tome što su produkti korišćenja javnih sredstava (snimci posete državnog funkcionera bolnici, vesti o aktivnostima ministara) upotrebljeni za promociju izborne liste pred potencijalnim biračima. Bez obzira na to što su snimci javnih funkcionera i vesti o aktivnostima ministara besplatni za preuzimanje svima, očigledno je da oni imaju vrednost kao sredstvo propagande samo onim političkim strankama iz kojih dolaze ti javni funkcioneri.

Funkcionerska kampanja, kao najzastupljeniji vid narušavanja ravnopravnosti izbornog procesa u Srbiji, nije ograničena izmenama zakona koje su uvojene pred izbore, i pored toga što su i Vlada i Skupština dobili predlog kako to da učine. Transparentnost Srbija je pored toga, dala predloge i za preciznije definisanje javnih resursa, uz koje ovakvo tumačenje zakonskih normi od strane Agencije ne bi bilo moguće.

Usled nedorečenosti Zakona i njegovog pogrešnog tumačenja,funkcionerska kampanja (npr. posete bolnicama, gradilištima i slično) se upotrebljava dva puta. Prvo su aktivnosti javnih funkcionera iskorišćene za pojačano prisustvo u informativnom programu medija kao navodno politički neutralne vesti. U drugom krugu, produkti funkcionerske kampanje (to jest, snimci i vesti o tim posetama i aktivnostima) koriste se za otvorenu promociju partija – u okviru predizbornih spotova i u okviru objava na stranačkim društvenim mrežama, sa znakom aktuelne izborne kampanje.

Uz sve navedeno, vredi notirati da je rešenja koja se tiču predizbornih spotova SNS-a potpisao direktor Agencije Dragan Sikimić, koji je pre izbora na tu funkciju bio član SNS-a, donator te partije, kandidat za odbornika i predstavnik te stranke u izbornoj komisiji.opštine Zemun.





Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs