Filantropija i socijalno preduzetništvo - svetska praksa (3)

Img Foto: CEMA - Luka K.

Davati za opšte dobro bez očekivanja nečega za uzvrat, pomagati ljudima kojima je pomoć neophodna predstavlja osnov za razvoj i dobrobit čovečanstva. Upravo preduzeće TOMS koje je osnovao gospodin Blake Mycoskie predstavlja sinonim za filantropsko socijalno preduzeće.

„Nikad nisam razmišljao o ulasku u posao s cipelama, i da ste mi pre pet godina rekli da ću upravo to raditi danas, rekao bih vam da ste ludi“, izjavio je već davne 2011. godine Blake Mycoskie za izveštaj o socijalnim inovacijama časopisa What Matters, McKinsey & Company u kojem inovatori iz celog sveta dele svoje poslovne strategije.

Obilaskom Argentine gospodin Blake je upoznao volontere koji su prikupljali korišćenu obuću za siromašnu decu. Uz objašnjenje da mnogo dece nema šta da obuje proputovao je kroz različita sela i uverio se da je to zaista tako. Deca su bila bolesna, podložna raznoraznim infekcijama konstantno hodajući bosa: „Hteo sam preduzeti nešto u vezi toga, ali šta?“ izjavio je Mycoskie.

Kao i mnogi drugi koji žele biti filantropi, moja prva misao je bila rešiti problem direktno: mogao bih pokrenuti vlastitu dobrotvornu organizaciju koja će proizvoditi cipele, ali umesto potrage za donacijama za cipele, zamoliću prijatelje i porodicu da redovno doniraju novac za izradu prave vrste cipela. Ali, naravno, ovaj aranžman bi trajao samo dok bih mogao pronaći donatore. Bio je to tradicionalni model filantropije: prepoznati uzrok i pokrenuti beskrajan lov na donatore. Ja sam ipak želeo nešto drugo, nešto održivo. Ovoj deci bez obuće nisu bile potrebne povremene donacije od nekih nepoznatih ljudi, njima je trebao stalan, pouzdan dotok novih cipela. Nakon ove spoznaje, počeo sam tražiti rešenja u svetu koji sam već poznavao – svetu biznisa i preduzetništva. Sinula mi je ideja: „Zašto ne osmisliti poslovni model koji će pomoći i osigurati ovoj djeci cipele? Bio je to jednostavan model kojeg danas zovem One for One, „jedan za jedan“; „Prodam jedan par cipela danas, poklonim par cipela sutra“. I tako je TOMS rođen.

Do 2019. godine je TOMS poklonio više od 95 miliona pari cipela u 80 zemalja sveta. 2011. godine sklopljen je partnerski ugovor sa Seva kompanijom kako bi se proširio One for One model. Ovo partnerstvo je urodilo medicinskim tretmanima, operacijama spašavanja vida pacijenata i dioptrijskim naočarima.

"Verujemo u pravednije sutra. Zato ulažemo ⅓ profita za dobrobit građana, uključujući novčane grantove i partnerstva sa organizacijama zajednice, da bismo pokrenuli održive promene."  Izvor: www.toms.com

TOMS je primer nove vrste uspešnih kompanija u ovom hirovitom trenutku kapitalizma. Vizionar Blake Mycoskie je osmislio ovaj poslovni model koji spaja zaradu i filantropiju. Jednostavnom kupovinom proizvoda u ovakvom poslovnom modelu, kupac direktno pozitivno utiče na nečiji život negde u svetu.

“Nema formula ni procenata. Jednostavno kupite nešto danas, pomognete nekome sutra. One for One. Jedan za jedan” – bio je moto TOMS kompanije do 2019. godine.

U 2019. godini, Ejmi Smit, TOMS-ova glavna direktorka davanja, objavila je u svom Izveštaju o uticaju za 2019. da kompanija više neće slediti poslovni model „Jedan za jednog“ koji je TOMS bio pionir: "Odlučili smo da odvojimo svoj uticaj od modela “Jedan za jednog” i da proširimo naš portfolio davanja tako da uključimo grantove. Na ovaj način možemo podržati organizacije koje rade na rešavanju nekih od najhitnijih problema današnjice."

Ova socijalna komponenta, bilo kroz grantove ili „jedan na jedan“ čini TOMS brend više od samog proizvoda. Oni su deo priče, misije i pokreta kome se svako može pridružiti ili iskoristiti ovakav poslovni model za neku svoju ideju. Za bolje sutra svih nas na planeti.

Izvor: Stanford Social Innovation Review/Dialogos/Cemaforum.rs





Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs