Sve o izbornom procesu u Srbiji: Posmatrači (8)

Img Foto: CEMA - Luka K.

Sve o izbornom procesu u Srbiji je serijal tekstova koji građanima omogućava da na najlakši način dođu do neophodnih informacija koje se tiču izbora u Srbiji.

Ko su posmatrači i ko sve može da bude posmatrač?

Posmatrači prate sve faze izbornog procesa: izbornu kampanju, izborni dan i period posle održanih izbora do zvaničnog proglašenja izbornih rezultata. Cilj posmatrača je da se izborni proces odvija na transparentan način i sa što manje nepravilnosti koje bi mogle da utiču na izbornu volju građana. Tokom izbornog dana posmatrači na biračkim mestima prate sve aktivnosti od trenutka pripreme biračkog mesta za otvaranje, pa sve dok članovi biračkih odbora ne objave rezultate izbora za posmatrano biračko mesto. 

Ulogu posmatrača ne treba mešati sa ulogom koju imaju članovi biračkog odbora. Birački odbori predstavljaju organe koji neposredno sprovode glasanje na biračkom mestu. Članovi biračkog odbora dužni su da u skladu sa zakonom otvore biračko mesto, obezbede pravilnost i tajnost glasanja, da se staraju o izbornom materijalu i održavanju reda na biračkom mestu, te da po zatvaranju biračkih mesta utvrde i potom objave rezultate glasanja.

Posmatrači, s druge strane, predstavljaju lica koja prate rad biračkih odbora/izbornih komisija i omogućavaju da se izborni proces odvije na transparentan način i sa što manje eventualnih nepravilnosti. Oni nemaju mogućnost uticaja na izborni proces, već samo beleže eventualne nepravilnosti u izbornom procesu, kako tokom kampanje, tako i tokom dana glasanja.

Prijavu za domaćeg posmatrača, najkasnije 7 dana pre glasanja, Republičkoj izbornoj komisiji može da podnese udruženje registrovano u Republici Srbiji, čiji se ciljevi ostvaruju u oblasti izbora i koje je zainteresovano da posmatra rad organa za sprovođenje izbora.

Predstavnik domaćeg posmatrača može biti akreditovan za domaćeg posmatrača samo ako je punoletan državljanin Republike Srbije, ako nije kandidat za narodnog poslanika niti član organa za sprovođenje izbora.

Osim domaćih, i međunarodne i strane organizacije i udruženja mogu podneti RIK-u prijavu za stranog posmatrača najkasnije 10 dana pre dana glasanja. Isti rok važi i za predstavnika strane države koja je zainteresovana da prati rad organa za sprovođenje izbora. Uz prijave za strane posmatrače i predstavnike stranih posmatrača, kao i prijave strane države za posmatrača prilaže se i spisak prevodilaca ako su u pratnji prijavljenih, a sva ova dokumentacija dostavlja se i Ministarstvu spoljnih poslova.

Kancelarija OEBS za demokratske institucije i ljudska prava (ODIHR) glavna je međunarodna posmatračka misija, čije ocene nakon sprovedenih izbora u obzir uzimaju i institucije Evropske unije. ODIHR na osnovu prethodne procene, u zemlju u kojoj posmatra izbore, šalje misije različitih formata: misiju za posmatranje izbora u punom kapacitetu, misiju za ograničeno posmatranje izbora, misiju za procenu izbora ili ekspertski tim.

Procena ODIHR-a je da je za predstojeće vanredne parlamentarne izbore u Srbiji potrebna posmatračka misija u punom kapacitetu (dugoročno i kratkoročno posmatranje), što se dešava u situacijama kada je u nekoj zemlji ograničeno poverenje među izbornim akterima u izbornu administraciju, dugoročni proces i postupke na dan izbora.

Da li posmatrači mogu na neki način da delaju na biračkom mestu?

Ne. Posmatrači nemaju mogućnost uticaja na izborni proces, već samo beleže eventualne nepravilnosti u izbornom procesu, kako tokom kampanje, tako i tokom dana glasanja.

Birački odbori imaju obavezu da posmatračima omoguće nesmetano praćenje svake izborne radnje, ali se posmatrači ni na koji način ne smeju mešati u rad biračkih odbora.

Posmatrači imaju pravo da prate rad biračkog odbora od primopredaje materijala pre glasanja do okončanja primopredaje izbornog materijal posle glasanja. Dakle, posmatrači su na biračkim mestima biti prisutni od početka priprema za njihovo otvaranje, već od 6 sati ujutru, pa sve dok birački odbori ne objave rezultate, odnosno dok ne istaknu zapisnike o glasanju na datom biračkom mestu. Oni prate otvaranje glasačke kutije, sam tok glasanja, prebrojavanje glasova, utvrđivanje rezultata, glasanje van biračkog mesta, kao i eventualno ponovno glasanje na tom biračkom mestu.

Da li posmatrač ima pravo na primedbu na rad Biračkog odbora?

Zakon o izboru narodnih poslanika predviđa izradu zapisnika o prisustvu posmatrača rada biračkog odbora i to na obrascu koji propisuje Republička izborna komisija. 

Taj obrazac sadrži podatke o posmatraču koji je pratio rad biračkog odbora i njegove eventualne primedbe.

Kako mogu da postanem posmatrač?

Prijavu za domaćeg posmatrača, najkasnije 7 dana pre glasanja, Republičkoj izbornoj komisiji može da podnese udruženje registrovano u Republici Srbiji, čiji se ciljevi ostvaruju u oblasti izbora i koje je zainteresovano da posmatra rad organa za sprovođenje izbora.

Predstavnik domaćeg posmatrača može biti akreditovan za domaćeg posmatrača samo ako je punoletan državljanin Republike Srbije, ako nije kandidat za narodnog poslanika niti član organa za sprovođenje izbora.

Da biste postali deo Crtine posmatračke misije, prvi uslov jeste potpisivanje i poštovanje Kodeksa ponašanja koji podrazumeva profesionalnost, nezavisnost, nepristranstnost, tačnost i objektivnost kao i donošenje zaključaka isključivo na osnovu činjenica, dobro dokumentovanih i potvrđenih dokaza. 

Kodeks ponašanja možete pročitati ovde.

Drugi uslov da bi neko postao posmatrač Crte podrazumeva uspešan prolazak kroz obuku po najvišim međunarodnim standardima i četiri kruga provere znanja.

Izvor: CRTA





Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs