Sve o izbornom procesu u Srbiji: Finansiranje kampanje i nadležnosti Agencije za sprečavanje korupcije (5)

Img Foto: CEMA - Luka K.

Sve o izbornom procesu u Srbiji je serijal tekstova koji građanima omogućava da na najlakši način dođu do neophodnih informacija koje se tiču izbornog procesa u Srbiji. 

Kako se finansira kampanja?

Kampanja se finansira kako iz privatnih tako i iz javnih izvora.  

Javna sredstva u visini od 40% raspoređuju se u jednakim iznosima podnosiocima proglašenih izbornih lista koji su prilikom podnošenja izborne liste dali izjavu da će koristiti sredstava iz javnih izvora za pokriće troškova izborne kampanje. Ova sredstva uplaćuju se u roku od pet dana od dana proglašenja svih izbornih lista.

Preostali deo sredstava (60%) dodeljuje se podnosiocima izbornih lista koje su osvojile mandate, srazmerno broju osvojenih mandata, u roku od pet dana od dana proglašenja izbornih rezultata, bez obzira da li su koristili sredstva iz javnih izvora za pokriće troškova izborne kampanje.

Da bi dobili novac iz budžeta, kandidati moraju da najpre polože izborno jemstvo u visini iznosa koji treba da dobiju iz budžetskih sredstava i to u gotovom novcu, bankarskoj garanciji, državnim hartijama od vrednosti ili stavljanjem hipoteke za iznos jemstva na nepokretnoj imovini lica koje daje jemstvo.

Izborno jemstvo se vraća političkom subjektu ukoliko na izborima osvoji najmanje 1% važećih glasova,  odnosno najmanje 0,2% važećih glasova ako se radi o političkom subjektu koji predstavlja i zastupa interese nacionalnih manjina.

Što se tiče finansiranja iz privatnih izvora, maksimalna vrednost godišnje donacije nekog pojednica za finansiranje izborne kampanje iznosi najviše 10 prosečnih mesečnih zarada, dok je u slučaju pravnih lica taj iznos najviše 30 prosečnih mesečnih zarada.

Sredstava za finansiranje izborne kampanje politički subjekat prikuplja na posebnom računu, koji se ne može koristiti u druge svrhe.

Koja je uloga Agencije za sprečavanje korupcije?

Agencija za sprečavanje korupcije u kampanji ima više nadležnosti:

Agencija je dužna da prati da li se vodi tzv. “funkcionerska kampanja”, odnosno da li funkcioner koristi javne resurse i skupove na kojima učestvuje i susrete koje ima u svojstvu funkcionera, za promociju političkih stranaka, odnosno političkih subjekata i time krši Zakon o sprečavanju korupcije. U skladu sa tim, Agencija prati da li funkcioner uvek i nedvosmisleno predoči sagovornicima i javnosti da li iznosi stav organa u kojem vrši javnu funkciju ili stav političke stranke, odnosno političkog subjekta. Ako Agencija utvrdi da postoji kršenje ove zabrane, trebalo o istoj da obavesti Prekršajni sud koji je nadležan za sprovođenje postupka koji učiniocu može izreći novčanu kaznu.

Agencija je, takođe, nadležna da kontroliše proces finansiranja kampanje te da vodi računa o tome da politički subjekt ne krši zabrane. Agencija, zato, po službenoj dužnosti ili po prijavi pokreće i vodi postupak u kome se odlučuje da li postoji povreda pravila o finansiranju kampanje. Ona može da izrekne meru upozorenja političkom subjektu ukoliko u postupku kontrole utvrdi nedostatke koji se mogu otkloniti. Ukoliko politički subjekat ne postupi po meri upozorenja, do isteka roka koji je u odluci određen, Agencija podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka. Prekršajni postupak za nabrojane prekršaje ne može se pokrenuti ako protekne pet godina od dana kada je prekršaj učinjen.

Na ovom linku pogledajte koje prijave je od 2020. godine Crta podnosila Agenciji za sprečavanje korupcije.

Ko vrši kontrolu finansiranja kampanje?

Prema Zakonu o finansiranju političkih aktivnosti, kontrolu finansiranja kampanje vrši Agencija za sprečavanje korupcije. Tokom izborne kampanje političke stranke, grupe građana odnosno kandidati su u obavezi da Agenciji dostave sve podatke koji su joj potrebni za obavljanje poslova propisanih ovim zakonom.

Politički subjekti koji učestvuju u izbornoj kampanji moraju Agenciji da podnesu preliminarni izveštaj o troškovima izborne kampanje do sedam dana pre dana glasanja, kao i konačni izveštaj o troškovima izborne kampanje, koji se podnosi u roku od 30 dana od dana objavljivanja ukupnog izveštaja o rezultatima izbora.

Ovi izveštaju sadrže podatke o poreklu, visini i strukturi prikupljenih i utrošenih sredstava iz javnih i privatnih izvora, kredita i zajmova i objavljuju se na veb-sajtu Agencije.

Izvor: CRTA





Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs