Sumnjiv posao beogradskih vlasti: Suspendovan tender za nabavku novih tramvaja

Img Foto: Pixabay

Tender gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) za nabavku 25 novih tramvaja u Beogradu, privremeno je obustavljen i pre isteka roka za dostavljanje prijava, jer je jedan od zainteresovanih proizvođača ove vrste vozila, izrazio neslaganje sa uslovima konkursa i tražio zaštitu prava kao potencijalni ponuđač. Sadržaj konkursne dokumentacije bio je problematičan najpre zbog cene i vremenskog ograničenja dostavljanja dokumentacije, ali i roka za isporuke vozila, što je otvorilo sumnje da je posao sklopljen sa unapred favorizovanim ponuđačem, piše NIN.

Iako sadržaj žalbe nije javno dostupan, kompanije u ovoj fazi mogu da budu nezadovoljne dužinom trajanja konkursa, tehničkim specifikacijama, i detaljima koje se tiču samo sadržaja konkursa, za koji se u ovom slučaju smatra da nije definisan u skadu sa zakonom. Koliko je tačno pristiglo žalbi zbog sumnivog tendera nije objavljeno na portalu Javnih nabavki, kao ni naziv firme koja je nakon želbe GSP Beograd, prigovor uputila nadležnom telu - Komisiji za zaštitu prava u procesu javnih nabavki.

Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu i nekadašnji gradski odbornik, kaže za NIN da je tender od samog početka problematičan sa više aspekata, a da je suspendovan zbog kratkog roka za pripremu kompletne dokumentacije i dostavljenje ponude, koji je bio samo 13 radnih dana. Javni poziv raspisan je 10. aprila, a rok za podnošenje ponuda istekao je 7. maja. Prema njegovom mišljenju, to ukazuje na nelogičan vremenski period imajući u vidu obim projekta.

"Za samu proceduru dat je rok od 13 dana i to podrazumeva da se podnese kompletna ponuda, što je za ovako kompleksan tender zaista neprihvatljivo. Obično se daje mesec dana jer mora fabrika da pripremi ponudu, da se prevede dokumentacija, a sva vozila na tenderu moraju da se naprave konkretno po specifikaciji za grad Beograd. To je jedan ozbiljan višegodišnji posao i ne može se reći da fabrika za dve nedelje može sve to da završi. Takođe, rok za dostavu tramvaja je 18 meseci, što je izrazito kratko. Sve to može da ukaže na dve stvari - ili da će se povući neka vozila sa lagera koje neko ima, što nije dozvoljeno, ili ono što mi sumnjamo, da se iza kulisa već pregovaralo sa nekim proizvođečem koji se na taj način stavlja u favorizovan položaj.  Prema našim saznanjima od prošle godine, u pitanju je turska firma "Bozonkaju" i to su pregovori koji su vođeni u tajnosti", kaže Jovanović.

Tender napravljen za jednog ponuđača?

Dragan Dobrašinović, predsednik Koalicije za nadzor javnih finansija i direktor Topličkog centra za demokratiju i ljudska prava, kaže za NIN da bi u opisu konkursa objavljenom na portalu Javnih nabavki trebalo da bude i javno dostupni prigovori i pitanja ponuđivača, što ovde nije slučaj. Takođe ukazuje da su nepravilnosti kod ovog tendera bile očigledne od samog početka.

"Problematična je cena, problematične su tehničke specifikacije, a najveći problem je u tome što su oni po mom uvidu planirali da potroše određenu količinu novca za tu namenu, a da posao daju određenoj firmi, i gledajući logično, oni su sa njima već dogovorili da deo novca bude vraćen. Cena takvog tramvaja na tržištu iznosi do tri miliona evra. Beograd je pre nekoliko godina imao nabavku i tramvaji su tada plaćeni do milion i po evra. Sad odjednom imaju nameru da to plate šest i po miliona evra sa PDV-om. To nije normalno. Ono što ukazuje da je posao već namešten jesu tehničke specifikacije na koje može da odgovori samo jedan ponuđač", ističe Dobrašinović.

Procenjena vrednost nabavke za 25 novih tramvaja, prema informacijama na Portalu javnih nabavki je 16,1 milijardu dinara, bez PDV-a. Kada se toj cifri doda iznos poreza na dodatu vrednost, cena za jedan tramvaj bi iznosila 6,6 miliona evra što je, kako tvrde stručnjaci, dva puta više od tržišne. Poređenja radi, tramvaji koje kupuje grad Sarajevo za potrebe svog gradskog preduzeća su koštali oko 2,9 miliona evra, a vozilo je nabavljeno švajcarskog proizvođača Štadler.

Dobrašinović kao još jedan problematičan element u dokumentaciji vidi i bodovanje konkursa. Od maksimalnog ponderisanja od 100 poena u ovom slučaju cena ponude nosi 60 bodova, dok 30 bodova donosi rok isporuke.

"Tu mogu da se odigraju razne manipulacije - od toga da ponuđač obeća da će isporučiti vozila u predviđeno vreme da bi dobio posao, a zatim da ne ispoštuje taj rok jer nema navedenih procedura koje bi bile preduzete u tom pogledu", kaže on.

Tender već jednom bio poništen

Tramvaji koje Beograd želi da kupi trebalo bi da budu petodelni, dugački između 29 i 32 metra, široki od 2,2 do 2,4 metra i teški 1.400 kilograma po dužnom metru (prazni) odnosno najviše 44,8 tona. Moraju da imaju minimum 40 sedećih mesta i kapacitet od najmanje 160 putnika, kao i da su dominantno crvene boje, sa plavim, crnim i sivim delovima (nalik sadašnjim CAF tramvajima), piše u dokumentaciji tendera. Upravo ovi detalji smatraju se diskfalifikacionim za mnoge potencijalne ponuđače koji bi mogli biti zainteresovani.

Podsetimo i da je tender za nabavku 20 tramvaja raspisan u novembru 2023. godine ubrzo nakon toga poništen, sa obrazloženjem da ova nabavka zbog veće efikasnosti i bolje cene prelazi u nadležnost Sekretarijata za javni prevoz i Vlade Srbije. To se u realnosti nije desilo, što pokazuje podatak da je i ovaj suspendovani poziv za nabavku objavio GSP.

Komisija će u narednom periodu doneti odluku, gde ćemo videti da li oni prihvataju priloženi zahtev za sada anonimnog ponuđača ili ga odbijju. Nakon toga se produžava postupak trajanja tentera. Poslednja kupovina tramvaja u Beogradu bila je pre više od deset godina, pa prema tvrdnjama stručnjaka prestonici je preko potrebno ne dvadeset, nego sto novih tramvaja, ali tender za njihovu nabavku mora biti pošten, a cena u skladu sa sličnim slučajevima u okruženju i Evropi.

Autor: NIN





Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs