Korona je mnogo toga promenila u našem životu, našu svakodnevicu i navike. I ne odnosi se to samo na društveni život. Neki su, baš zbog pandemije, odlučili da koriste elektronske usluge i da tako plaćaju račune, na primer. Istraživanja pokazuju da, iako 95 odsto ljudi koristi mobilni telefon i internet, tek nešto više od milion građana ima registrovane naloge u e-upravi.
Od 58 odsto građana Srbije koji su pokušali da neku administrativnu proceduru završe preko interneta, samo bi se devet odsto vratilo na šalter. Gužvi i redova se ipak nismo rešili, jer se ovom broju moraju dodati i oni koji nikad nisu koristi elektronske servise.
Da nije bilo korone, možda bi se manje ljudi odlučilo za elektronske usluge. Na ovaj način zakazivala se vakcinacija i pi-si-ar testiranje i izdato je 1,4 miliona digitalnih sertifikata.
"Popularne su sve više i usluge na sistemu plati, elektronski dnevnik, usluga Bebo dobro došla na svet, preko koje se prijavljuju novorođenčad, takođe prijava dece za upis u vrtić, imamo preko 186.000 za elektronski upis dece u vrtić. Srbija ima državni centar za upravljanje i čuvanje podataka, tako da građani mogu sa sigurnošću da budu uvereni da su njihovi podaci zaštićeni", navodi Ana Milovanović iz NALED-a.
Istraživanja pokazuju da je nedovoljna informisanost razlog što mnogi još ne koriste elektronske usluge. Ali važna je i modernizacija lokalnih samouprava. Zato je u planu izrada interaktivne mape Srbije.
"Građani će imati uvid u to koliko su lokalne samouprave modernizovane, ali i na koji način pružaju javne usluge, koliko su njihovi kapaciteti što ljudski što materijalni, na koji način obavljaju postupke, koliko su efikasni i na taj način želimo da uključimo što više građana u reformski proces na lokalu i da prate digitalne tokove", navodi Milovanovićeva.
Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku 95 odsto domaćinstava u Srbiji ima mobilni telefon i internet. Elektronske usluge najviše koriste mladi u gradovima. Portal e-Uprava, za sada ima 1,35 miliona registrovanih naloga.
Izvor: RTS