IZBORNE ZA(KLETVE): Javne nabavke – ni po babu, ni po stričevima (6)

Img Foto: CEMA / Luka K.

''Političari su svuda isti: obećaće da će sagraditi most i onde gde reka ne prolazi''. Ova rečenica, koja je mnogo puta izgovorena, dodatno se aktualizuje u izbornim procesima. Nema toga što političar u kampanji neće učiniti ''za vaše dobro'' i nema te budućnosti koja je svetlija od one u koju se on zaklinje. Nažalost, svako obećanje, po pravilu, nosi u sebi potencijal da nas razočara.

Da će sve biti ’’javno = transparentno“ i dostupno građanima je obećanje koja se samo tokom izbornog procesa velikodušno koristi. Kada političari osvoje vlast ’’javno“ postaje zamršeno klupko uvezano u milione čvorova. Neke od tih čvorova otpetljaju novinari, organizacije civilnog društva i tada, nažalost, postaju državni neprijatelji broj jedan.

Jedna od najproblematičnijih oblasti, u kojoj se već decenijama uočavaju brojne nepravilnosti koje su u uskoj vezi sa korupcijom su javne nabavke koje čine kupovine roba i usluga za potrebe naručioca - države ili bilo koje firme (ustanove) javnog sektora, najčešće kod firmi iz privatnog sektora. Trebalo bi istaći da je svuda u svetu država, odnosno javni sektor, pojedinačno najveći kupac roba i usluga. Tako je i u Srbiji. Koliko je ovaj proces u našoj državi ’’transparentan, sproveden u skladu sa zakonom i principima dobrog upravljanja’’ najbolje se može uočiti na konkretnim primerima.

 

Čačak – javnu nabavku ’’poskupela’’ kiša

Metodom slučajnog izbora, Istraživački tim Centra za monitoring i aktivizam CEMA je analizirao četiri javne nabavki koje je u 2019. i 2020. godini sproveo grad Čačak i preduzeća kojima je osnivač. Među analiziranim, sprovedenim postupcima bila je i javna nabavka - Radovi na rekonstrukciji atletske staze u Čačku br. 404-1/2-2019-II.

U toku konkursne procedure izvršene su dve izmene konkursne dokumentacije kao i produženje roka za dostavljanje ponuda. Kako se navodi u ovom dokumentu, "predmetna konkursna dokumentacija je izmenjena iz tehničkih razloga (učinjena tehnička greška prilikom kucanja teksta)".

Ono što je karakteristično za ovu javnu nabavku jesu brojna pitanja zainteresovanih ponuđača kojima su tražili tehnička pojašnjenja pozivajući se na struku. Takođe, oni u svojim pitanjima jasno navode da Naručilac vrši diskriminaciju i favorizovanje jednog ponuđača. Navešćemo najkarakterističnije primere:

  • "U IAAF sistemu koji tražite, debljine slojeva se razlikuju u zavisnosti od svetski priznatih proizvođača. Debljina određenog sloja nije bitna već je bitna ukupna debljina podloge i to da podloga dozvoljava IAAF standard. Zato Vas molimo da izmenite kriterijum za debljinu podloge, jer ovako favorizujete jednog proizvođača koji ima lošiji kvalitet, samim tim i deblju podlogu - više materijala“.
  • "IAAF sertifikat ''Spray coat'' sistem debljine 20 - 25 mm ne postoji, te Vas molimo da taj zahtev uklonite iz konkursne dokumentacije“.
  • "Mašinu traženih karakteristika poseduje u Srbiji samo preduzeće EUROCOM D.O.O. Novi Sad i ista se koristi za uklanjanje žvaka sa asfalta. Imajući u vidu da takva mašina nije neophodna za pranje novog asfalta prilikom izvođenja radova, ovaj dodatni uslov izaziva kod zainteresovanih ponuđača sumnju da je predviđen radi zaštite i favorizovanja pojedinih ponuđača i ujedno radi postizanja maksimalne cene“. 

Iako su desetine sličnih primedbi dostavljene Konkursnoj komisiji, promena u tehničkoj dokumentaciji nije bilo, pa je tako ’’knjiga spala na jedno slovo’’ odnosno samo jednog ponuđača koji se obavezao da će ovaj posao obaviti za  58.302.746,80 dinara, bez PDV-a.

Rok za završetak radova, po Ugovoru, bio je 16. oktobar 2019. ali su radovi završeni tek krajem juna, 2020. godine. Odlaganje je tražio izvođač radova "Pejkom d.o.o.’’ jer je zbog visoke vlažnosti vazduha i kišnih dana mogao biti ugrožen završni sloj koji se postavljao na atletskoj stazi. Oni su, navodno, bili spremni da dovrše radove ali da "grad Čačak snosi posledice ukoliko se nešto desi što bi ugrozilo kvalitet radova."

Tako su, zbog jednog bizarnog razloga građani Čačka platili dodatnih 4,4 miliona dinara i čekali dodatnih devet meseci da atletska staza počne da se koristi. Izvođaču (koji je baš u Čačku otkrio da je oktobar mesec sa velikim brojem kišnih dana !?) nije ’’falila dlaka s glave’’.

 

Niška Banja - zbog zloupotreba u javnim nabavkama mora da vrati pare evropskim fondovima

Da se lokalne samouprave nedomaćinski odnose, ne samo prema prema novcu građana Srbije već i građana Evropske Unije, dokaz je slučaj iz opštine Niška Banja. Ova lokalna samouprava moraće da vrati Evropskoj uniji, odnosno IPA fondu EU, skoro 98.000 evra koje je u okviru projekta prekogranične saradnje potrošila za nabavku terenskog vozila za vanredne situacije, a koja je naknadno ocenjena kao "nepravilnost" i "neprihvatljiv trošak", navodi se u dokumentima u koja je list Danas imao uvid.

Niška Banja, inače najsiromašnija i najmanja gradska opština u Nišu i jedna od najnerazvijenijih opština u Srbiji, nabavila je, u okviru prekograničnog projekta, terensko vozilo za više od 100.000 evra, odnosno 12.206.475 dinara, kao i dodatnu opremu od oko 80.000 evra, odnosno 9.193,740,47 dinara, isplaćenih u dva navrata.

Kataloška cena takvog džipa iznosi od 39.000 do 42.000 evra, bilo gde u Evropi, a cena opreme je “značajno niža od one za koju opština navodi da ju je platila”. Inače, Firma MedSis, od koje je kupljeno terensko vozilo, i koja je registrovana u Bugarskoj, prioritetno se bavi “prodajom medicinske opreme”.

Ministarstvo regionalnih razvoja i javnih radova Bugarske, kao upravljačko telo u projektima prekogranične saradnje, još krajem januara 2021. godine, dostavilo je Niškoj Banji dopis u kojem navodi da je ta opština dužna da u roku od 30 dana refundira iznos od 97.727, 25 evra, koliko je IPA fond “učestvovao” u nabavci ovog džipa i prateće opreme “za vanredne situacije”, a da će u slučaju kašnjenja biti dužna da plaća kamatu.

Gradska opština Niška Banja, predsednik opštine Dušan Živković i bivši predsednik opštine Dejan Jovanović nisu odgovorili na pitanja Danasa u vezi sa zahtevom Evropske unije, odnosno IPA fonda, za povraćaj bezmalo 100.000 evra utrošenih za spornu kupovinu džipa za vanredne situacije.Javnost je na taj način ostala uskraćena za njihove odgovore da li je projekat, u okviru kojeg je kupljeno ovo vozilo, realizovan zakonito i u skladu sa međunarodnim i domaćim standardima, kao i da li je ta opština uopšte u mogućnosti da refundira tražena sredstva.

 

Izborna obećanja – po oprobanom receptu

I u ovoj izbornoj kampanji najavljuje se potpuni obračun sa kriminalom i korupcijom, kao i transparentnost u radu lokalnih i državnih organa.  U tom svetlu treba sagledavati i obećanja o pozivanju na odgovornost za zloupotrebu položaja, podnošenju krivičnih prijava protiv onih koji su se ogrešili o zakon – popularnu lustraciju.

Obećanja se daju s takvom lakoćom da se kod građana stvara utisak da će se već danom dolaska na vlast ona ostvariti. Nema ukazivanja na teškoće i rizike u ostvarivanju obećanog, a ne ukazuje se ni koji će se mehanizmi upotrebiti kako bi se uspešno sprovela. Pritom, zanemarivanje uloge građana je više nego očigledno. U obećanjima se nigde ne pominje građanin koji će imati centralnu ulogu u realizaciji datih obećanja. Nigde se ne ukazuje na brojne obaveze onih kojima se obećava.

Drugim rečima, građanima se u kampanji podilazi. Tako je oduvek bilo jer je građanin uživalac bajkovitih izbornih obećanja koji, iz udobnosti svoje kućne fotelje, posmatra kako čarobnim štapićem političke stranke grade njegovu bolju budućnost. Zaboravlja, pri tom, da su bajke samo za decu i da odrasli nose odgovornost za realan život.

 

Izvor: Cemaforum

 





Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs