RSE: Fejsbuk imao podatke da Instagram utiče na suicidne misli mladih

Img Foto: Pixabay

Dokumenti procureli u javnost pokazuju da je Fejsbuk najmanje dve godine držao u tajnosti interne studije o štetnom uticaju njihove aplikacije Instagram na tinejdžere, dok su rukovodioci Fejsbuka u javnosti taj problem dosledno umanjivali i zaobilazili, pišu svetski mediji.

Instagram, platforma društvenih medija za razmenu fotografija i video zapisa koja je u vlasništvu Fejsbuka od 2012, odgovorna je za izazivanje suicidnih misli kod mladih korisnika, napisao je londonski Tajms, dodajući da istraživači tvrde da britanski tinejdžeri koriste aplikaciju dvostruko češće od američkih vršnjaka, prenosi Radio Slobodna Evropa.

U fokus grupama, tinejdžerke u obe zemlje krivile su Instagram za osećaje teskobe i depresije, otkrilo je interno istraživanje koje je procurilo u javnost i koje je prvi objavio američki list The Wall Street Journal u utorak, 15. septembra, ističući da je Fejsbuk svestan da Instagram svakoj trećoj tinejdžerki koja koristi aplikaciju pogoršava sliku o telu.

„Trideset dva posto tinejdžerki reklo je da su zbog Instagrama imale loš osećaj zbog svog tela“, napisali su istraživači Fejsbuka u slajd prezentaciji u martu 2020.

Među tinejdžerima koji su izvestili o suicidnim mislima, dodaje Tajms, 13 odsto su bili korisnici iz Velike Britanije i šest odsto iz SAD.

„Poređenja na Instagramu mogu da promene način na koji mlade žene vide i opisuju sebe“, navedeno je u jednom slajdu, dok je u drugom istaknuto da tinejdžeri krive Instagram za povećanje stope anksioznosti i depresije, uz zaključak istraživača da je ta “reakcija bila dosledna u svim grupama”.

S druge strane, ističe Tajms, izveštaj o procurelom istraživanju ukazuje da je izvršni direktor Fejsbuka Mark Zakerberg imao prezentaciju nalaza iz 2020, kada je u martu ove godine na saslušanju u Kongresu izjavio da „istraživanje koje smo videli je da korišćenje društvenih aplikacija za povezivanje s drugim ljudima može imati pozitivne koristi po mentalno zdravlje“.

Istraživanje o Instagramu je najdublji pogled na ono što Fejsbuk zna o svom uticaju na tinejdžere i njihovu mentalnu dobrobit i ujedno pokazuje da je tehnološki gigant uložio minimalne napore u rešavanje uočenih problema, te da ih umanjuje u javnosti, piše The Wall Street Journal.

Fejsbuk je poslednje tri godine sprovodio interne studije jer je, dodaje list, proširenje baze mladih korisnika od vitalnog značaja za godišnji prihod kompanije od više od 100 milijardi dolara. U pet prezentacija tokom 18 meseci do ovog proleća, istraživači su sproveli ono što su nazvali „duboko uranjanje u mentalno zdravlje tinejdžera“ i naknadne studije.

Dokumenti o Instagramu deo su velike interne komunikacije o različitim istraživanjima, koja uključuju mentalno zdravlje tinejdžera, politički diskurs i trgovinu ljudima i nude, kako naglašava list, neuporedivu sliku o tome kako je Fejsbuk akutno svestan da njegovi ključni proizvodi i sistemi rutinski propadaju.

Više od 40 odsto korisnika Instagrama ima 22 godine ili su mlađi, a oko 22 miliona tinejdžera svakodnevno se prijavljuje na Instagram u SAD – u poređenju sa pet miliona tinejdžera koji se prijavljuju na Fejsbuk. Materijali takođe pokazuju da tinejdžeri u proseku provode 50 odsto više vremena na Instagramu nego na Fejsbuku.

Sklonost deljenju samo najboljih trenutaka, pritisak da izgledaju savršeno i proizvodi koji stvaraju zavisnost mogu gurnuti tinejdžere u poremećaje ishrane, manjka samopoštovanja, nezdravog osećaja vlastitog tela i depresiju, ukazuje interno istraživanje u martu 2020.

Istraživači su došli do zaključka da su neki od problema specifični za Instagram, jer je ta aplikacija veoma fokusirana na telo i način života i da određene opcije i algoritmi mogu poslati korisnike u sadržaj koji je potencijalno štetan. „Aspekti Instagrama međusobno se pogoršavaju i stvaraju savršenu oluju“, kaže se u studiji.

Izvor:

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs