Ponovo "odleđen" kontroverzni tender za kupovinu 25 tramvaja - Odbijen zahtev za zaštitu prava

Img Foto: Pixabay / ilustracija

Dramski zapleti i raspleti na temu tendera GSP Beograd za kupovinu 25 tramvaja za potrebe ovog najvećeg gradskog prevoznika, nastavljaju se. Nepune dve nedelje pošto je ova javna nabavka "odmrznuta" i brzopotezno opet zaustavljena zbog podnetog zahteva za zaštitu prava, ovaj tender zvanično je ponovo "otkočen", piše portal eKapija.

Uslov za ponovno aktiviranje ove, u dva navrata, suspendovane javne nabavke ispunjen je pošto je Republička komisija za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki odbila poslednji podnet zahtev za zaštitu prava. Njega je, kako se može videti, podnela poljska kompanija PESA, ali ga je posle razmatranja Republička komisija odbila iz formalnih, a ne suštinskih razloga, odnosno zahtev je odbijen jer je utvrđeno da nisu ispoštovani formalni uslovi kada je reč o samom načinu podnošenja ovakvih zahteva. A, kada je reč o suštini, nije da PESA nije imala konkretne zamerke na sam tender i uslovima u njemu. Kako se može videti, primedbe te kompanije su, manje-više, slične onima na koje su i drugi potencijalni ponuđači ukazivali u velikom broju postavljenih pitanja u vezi sa ovom javnom nabavkom.

Primedbe potencijalnih ponuđača, podsetimo, bile su vezane za kratke rokova, i kada je reč o roku za dostavljanje ponuda, ali i kada se radi o predviđenom roku za isporuku vozila. Deo primedaba u vezi sa ovim tenderom, koje su izneli potencijalni ponuđači, odnose se i na traženu masu vozila, širinu vrata, na broj obrtnih postolja, što neki ponuđači smatraju mogućim diskriminatorskim odredbama kojima se ograničava konkurencija.

Ovaj tender jednako je privukao i zbog procenjene vrednosti - oko 16,2 milijarde dinara bez PDV-a, odnosno oko 19,4 milijarde sa PDV-om ili po vozilu više od 6,5 mil EUR. Baš u vezi sa tim, nije na odmet istaći i da je u obrazloženju o odbacivanju pomenutog zahteva između ostalog, konstatovano da je procenjena vrednost za ovu javnu nabavku 16,2 milijardi dinara bez PDV-a, čime je potvrđen procenjeni iznos za ovaj tender, o kojem je pisao i naš portal, a šta su u gradu Beogradu u međuvremenu pokušavali da ospore. Podsetimo, predsednik Privremenog organa Aleksandar Šapić u više navrata je otkako je ovaj tender raspisan osporavao ovakvo čitanje navedene cifre ističući da to nije procenjena vrednost samo za 25 tramvaja, već za planirana ulaganja u vozila javnog prevoza za ovu godinu. To bi bilo neuobičajeno ako se zna da se u tenderima u odeljku procenjena vrednost standardno navodi cifra za tu konkretnu nabavku, a ne za više planiranih nabavki za određenu godinu.

Inače, posle ovog odbacivanja zahteva za zaštitu prava, rok za dostavljanje ponuda na tenderu za nabavku 25 tramvaja produžen je do 10. juna.

Tender za kupovinu tramvaja, ukupno 20 njih, prvobitno je raspisan u novembru prošle godine. Ta javna nabavka raspisana je posle septembarske sednice Skupštine grada kada se odlukom većine GSP zadužio sa 325 mil EUR, a u susret najavljenoj nabavci tramvaja. Ipak ova nabavka je brzo obustavljena, a kao razlog navedeno je to što je nakon pokretanja potupka predmetne javne nabavke GSP informisan od nadležnog sekretarijata Grada Beograda da isti može obezbediti povoljniji vid finansiranja za za kupovinu vozila koji su predmet javne nabavke, uz podršku Vlade Srbije, pa se tako može obezbediti kupovina znatno većeg broja vozila". Ali, prošlog meseca, Privremeni organ grada na telefonskoj sednici usvojio je zaključak kojim se potvrđuje usvojeno rešenje sa septembarske Skupštine grada o dugoročnom finansijskom zaduženju GSP-a do 38 milijardi dinara, a u svrhu nabavke novih vozila. Najava zaduživanja najvećeg beogradskog javnog prevoznika je još u septembru izazvala reakcije na gradskoj političkoj sceni kada je, između ostalog izražena sumnja da će biti kupljeni turski tramvaji Bozankaja (Bozankaya).

Autor:

Dramski zapleti i raspleti na temu tendera GSP Beograd za kupovinu 25 tramvaja za potrebe ovog najvećeg gradskog prevoznika, nastavljaju se. Nepune dve nedelje pošto je ova javna nabavka "odmrznuta" i brzopotezno opet zaustavljena zbog podnetog zahteva za zaštitu prava, ovaj tender zvanično je ponovo "otkočen", piše portal eKapija.

Uslov za ponovno aktiviranje ove, u dva navrata, suspendovane javne nabavke ispunjen je pošto je Republička komisija za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki odbila poslednji podnet zahtev za zaštitu prava. Njega je, kako se može videti, podnela poljska kompanija PESA, ali ga je posle razmatranja Republička komisija odbila iz formalnih, a ne suštinskih razloga, odnosno zahtev je odbijen jer je utvrđeno da nisu ispoštovani formalni uslovi kada je reč o samom načinu podnošenja ovakvih zahteva. A, kada je reč o suštini, nije da PESA nije imala konkretne zamerke na sam tender i uslovima u njemu. Kako se može videti, primedbe te kompanije su, manje-više, slične onima na koje su i drugi potencijalni ponuđači ukazivali u velikom broju postavljenih pitanja u vezi sa ovom javnom nabavkom.

Primedbe potencijalnih ponuđača, podsetimo, bile su vezane za kratke rokova, i kada je reč o roku za dostavljanje ponuda, ali i kada se radi o predviđenom roku za isporuku vozila. Deo primedaba u vezi sa ovim tenderom, koje su izneli potencijalni ponuđači, odnose se i na traženu masu vozila, širinu vrata, na broj obrtnih postolja, što neki ponuđači smatraju mogućim diskriminatorskim odredbama kojima se ograničava konkurencija.

Ovaj tender jednako je privukao i zbog procenjene vrednosti - oko 16,2 milijarde dinara bez PDV-a, odnosno oko 19,4 milijarde sa PDV-om ili po vozilu više od 6,5 mil EUR. Baš u vezi sa tim, nije na odmet istaći i da je u obrazloženju o odbacivanju pomenutog zahteva između ostalog, konstatovano da je procenjena vrednost za ovu javnu nabavku 16,2 milijardi dinara bez PDV-a, čime je potvrđen procenjeni iznos za ovaj tender, o kojem je pisao i naš portal, a šta su u gradu Beogradu u međuvremenu pokušavali da ospore. Podsetimo, predsednik Privremenog organa Aleksandar Šapić u više navrata je otkako je ovaj tender raspisan osporavao ovakvo čitanje navedene cifre ističući da to nije procenjena vrednost samo za 25 tramvaja, već za planirana ulaganja u vozila javnog prevoza za ovu godinu. To bi bilo neuobičajeno ako se zna da se u tenderima u odeljku procenjena vrednost standardno navodi cifra za tu konkretnu nabavku, a ne za više planiranih nabavki za određenu godinu.

Inače, posle ovog odbacivanja zahteva za zaštitu prava, rok za dostavljanje ponuda na tenderu za nabavku 25 tramvaja produžen je do 10. juna.

Tender za kupovinu tramvaja, ukupno 20 njih, prvobitno je raspisan u novembru prošle godine. Ta javna nabavka raspisana je posle septembarske sednice Skupštine grada kada se odlukom većine GSP zadužio sa 325 mil EUR, a u susret najavljenoj nabavci tramvaja. Ipak ova nabavka je brzo obustavljena, a kao razlog navedeno je to što je nakon pokretanja potupka predmetne javne nabavke GSP informisan od nadležnog sekretarijata Grada Beograda da isti može obezbediti povoljniji vid finansiranja za za kupovinu vozila koji su predmet javne nabavke, uz podršku Vlade Srbije, pa se tako može obezbediti kupovina znatno većeg broja vozila". Ali, prošlog meseca, Privremeni organ grada na telefonskoj sednici usvojio je zaključak kojim se potvrđuje usvojeno rešenje sa septembarske Skupštine grada o dugoročnom finansijskom zaduženju GSP-a do 38 milijardi dinara, a u svrhu nabavke novih vozila. Najava zaduživanja najvećeg beogradskog javnog prevoznika je još u septembru izazvala reakcije na gradskoj političkoj sceni kada je, između ostalog izražena sumnja da će biti kupljeni turski tramvaji Bozankaja (Bozankaya).

Autor: eKapija





Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka na www.cemaforum.rs